Find undersøgelser frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
En vejledning til, hvordan du dissekerer insekter, i dette tilfælde dissekerer melorme og græshopper. 
En vejledning til, hvordan du dissekerer sild, og en guide til hvad du finder inde i silden.
Sådan tester du, hvilken slags polyethylen, et stykke plast er. Plast kan være mange typer polymerer - et af dem er polyethylen,. PE fås i High og Low Density.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Sodavandsflasker er lavet af plast. Men hvilken slags plast, og er de lavet af flere slags plast? Lav først din egen hypotese og undersøg derefter.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Med en plastnøgle kan I bestemme, hvad et stykke plast er lavet af. At nøgle er en meget udbredt undersøgelsesmetode, som I kan prøve kræfter med her.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Undersøg, hvad et stykke tekstil (fx dine bukser) er lavet af ved at udføre forskellige tests og bruge en tekstilnøgle.
  • Produktion og teknologi
Kog strimler af mælkekarton for at se, hvad den egentlig består af.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Undersøg, hvordan forskelligt stof eller tekstil føles. Prøv at genkende eller gætte, hvilket materiale din bluse og andre stykker tekstil er lavet af.
  • Natur og miljø
I skal undersøge skolens glemmekasse og blive klogere på begreberne genbrug, genanvendelse og destruktion.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Lav et affaldshierarki, som kan bruges til at vurdere og sortere affald, efter hvad der er mest miljøvenligt. Fx genbruge, genanvende eller brænde af.
  • Natur og miljø
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Eleverne laver en model, hvor de ved hjælp af en lommelygte undersøger, hvorfor skyggen ‘peger’ i en bestemt retning, og hvordan skyggen kan ændre størrelse, afhængig af lysstrålens placering.
  • Jorden og solsystemet
  • Partikler, bølger og stråling
I denne aktivitet skal eleverne udvikle deres egen nøgle til at kategorisere lav og mos, mens de får en forståelse af, hvordan en nøgle opbygges og bruges.
  • Natur og miljø
  • Organismer
I denne aktivitet skal eleverne prøve at ‘biomonitorere”. At biomonitorere betyder at benytte noget levende til at undersøge fx luftens kvalitet.
  • Natur og miljø
  • Organismer
  • Økosystemer
En håndfuld mos er fyldt med liv, som vi ikke umiddelbart kan se. Hvis vi bruger en lup, stereolup eller et mikroskop, åbner der sig en helt ny verden.
  • Natur og miljø
  • Naturen lokalt og globalt
  • Økosystemer
Lav er en symbiose mellem en svamp og alger. Når det spreder sig, kræver det både alger og svampe, for at blive en lav. Det kan ske på forskellige måder.
Mos er en primitiv plante med grønkorn, der laver fotosyntese. Laver er såkaldt symbiose mellem en svamp og en alge. Svampen nyder godt af algens fotosyntese, mens svampen beskytter algen.
  • Natur og miljø
  • Organismer
Biomonitering er, når man bruger noget levende til at undersøge noget andet. Laver kan bruges til at undersøge om luften er ren, eller forurenet.
  • Natur og miljø
  • Naturen lokalt og globalt
  • Organismer
  • Økosystemer
Eleverne undersøger udbredelsen af laver i et område. Uden at kende arternes navne får eleverne tal på, om der er mange eller få arter, og om der vokser meget eller lidt i området.
  • Natur og miljø
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Organismer
  • Økosystemer
Skip to content