I skal undersøge skolens glemmekasse og blive klogere på begreberne genbrug, genanvendelse og destruktion.
I skal aftale med skolen, at I vil tage skolens glemmekasse og aflevere tøjet til genbrug. Derfor skal skolen skrive til forældrene, at glemmekassen bliver tømt om en uge. Så har alle tid til at komme og hente deres glemte tøj.
Ugen efter kan I gå i gang med aktiviteten:
Vi sorterer affald i mange forskellige dele – det kaldes forskellige fraktioner. Du har sikkert hørt, at fx madrester skal for sig selv.
I mange kommuner har man nu op til ti forskellige fraktioner, man sorterer i, og fra juli 2023 er tekstilaffald blevet en af dem. Formålet med at sortere tekstilaffald er, at vi genbruger så meget tøj som muligt. Tøjproduktion belaster miljøet meget, og i Danmark forbruger vi utroligt meget tøj. Derfor skal vi blive bedre til at genbrug og bruge det tøj, vi køber.
Vi skal nu i de fleste kommuner sortere tøj og tekstilaffald i 3 dele. Det er kun helt ødelagt tekstil (fx med oliepletter) der skal i restaffaldet og dermed bliver brændt. Meget slidt tøj og tekstiler (fx en dug med sovsepletter), skal sorteres som tekstilaffald. Tekstilaffald samles sammen og bliver genanvendt.
Når vi samler mere tøj til genanvendelse, bliver vi også dygtigere til at genanvende tekstil. Vi skal stadig aflevere så meget tøj og tekstil til genbrug som muligt, så det kan blive solgt videre og få så lang en levetid som muligt.
Læs om hvad tøj og tekstil er på affald.dk
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
I denne aktivitet er det mest oplagt at implementere frihedsgrader i forhold til hvor og hvor meget tøj man vælger at sortere. Hvis du ønsker en kort og styret aktivitet, kan du nøjes med at sortere en enkelt pose tøj og du kan styre den efterfølgende diskussion ved på forhånd at have formuleret 2 eller 3 sætninger som mulige konklusioner eleverne skal vælge imellem og argumentere for.
Hvis I fra aktiviteten vælger at arbejde videre med en af de to enginerringudfordringer giver det gode muligheder for at lukke op for frihedsgrader og større elevstyring.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser