Erkendelse 2

Jordens overflade og klima udgør et dynamisk system

Set med vores øjne kan Jordens overflade synes uforanderlig, men på en geologisk tidsskala er Jordens overflade og klima i evig forandring. Jorden er nu 4,5 milliarder år gammel, og hvis vi kunne rejse ‘bare’ 0,7 milliarder år tilbage i tiden, ville intet være som i dag. Kontinenterne lå helt andre steder, og hele kloden var formentlig dækket af is.

I filmen ovenover er eleverne med Salam på Geocenter Møn og lære mere om kridttiden, istiden og pladetektonik. Filmen er udlånt fra og produceret af Videnskabsår 22.

Til filmen knytter sig en lærervejledning, hvor du bl.a finder en faglig guide og inspiration til undervisningsmoduler. Find lærervejledningen her:

Lærervejledning erkendelse 2

Rammesæt fortællingen om de tre begreber, når eleverne ser filmen og rul begreberne endnu mere ud med de testotek-undersøgelser, som vi har foreslået herunder. Saml til sidst op ved at lade eleverne lave en model af, hvordan jordens overflade så ud, da jordens overflade var ét superkontinent (Pangæa), til det deltes i to kontinenter (Laurasia og Gondwana) og til idag, hvor jordens overflade er opdelt i flere kontinenter.

Testotek-undersøgelser, der passer til erkendelsen

Se også undersøgelsen i boksen nedenfor.

astra girl
Is og vandstand
Ved du, hvorfor vandstanden i verdenshavene stiger, når indlandsisen på Grønland og isen på Sydpolen smelter, men ikke når isen på Nordpolen smelter? Lad to sjusser blive stående på dit køkkenbord, og få svaret.

Find flere aktiviteter

Global opvarmning og klimaforandringer får isen til at smelte. Eleverne undersøger hvordan afsmeltning sker på land og i vand.

Eleverne undersøger de pladetektoniske kræfter og pladetektonik, og hvordan det hænger sammen med Jordens opbygning.

astra girl

Modtag Astras nyhedsbrev

Tilmeld dig til Astras nyhedsbrev og få løbende inspiration og ny viden til din undervisning i naturfag og de naturvidenskabelige fagområder.