Undersøg skygger

Eleverne laver en model, hvor de ved hjælp af en lommelygte undersøger, hvorfor skyggen ‘peger’ i en bestemt retning, og hvordan skyggen kan ændre størrelse, afhængig af lysstrålens placering.
Aflæs luftkvalitet ved brug af laver

I denne aktivitet skal eleverne prøve at ‘biomonitorere”. At biomonitorere betyder at benytte noget levende til at undersøge fx luftens kvalitet.
The Big Five – hvad kan I finde i mos?

En håndfuld mos er fyldt med liv, som vi ikke umiddelbart kan se. Hvis vi bruger en lup, stereolup eller et mikroskop, åbner der sig en helt ny verden.
Hvordan spreder lav sig?

Lav er en symbiose mellem en svamp og alger. Når det spreder sig, kræver det både alger og svampe, for at blive en lav. Det kan ske på forskellige måder.
Hvordan får mos og lav næring?

Mos er en primitiv plante med grønkorn, der laver fotosyntese. Laver er såkaldt symbiose mellem en svamp og en alge. Svampen nyder godt af algens fotosyntese, mens svampen beskytter algen.
Biomonitering med lav

Biomonitering er, når man bruger noget levende til at undersøge noget andet. Laver kan bruges til at undersøge om luften er ren, eller forurenet.
Hvor mange slags lav kan du finde?

Eleverne undersøger udbredelsen af laver i et område. Uden at kende arternes navne får eleverne tal på, om der er mange eller få arter, og om der vokser meget eller lidt i området.
Svampesporer

Hver svamp smider mange millioner sporer. Læg svampenes hatte på mørkt papir, kan man se de flotte mønstre, som dannes, når sporernes smides.
Biotopundersøgelse med Raunkjærs cirkel

Brug Raunkjærs cirkel eller Raunkiærcirklen til at undersøge forekomsten af planter i et bestemt område.
Krystaller i chokolade

Krystaller er ikke blot ametyst, smaragd eller kvarts. Vi spiser faktisk også ting i krystalstruktur såsom salt, sukker, smør og is. Chokolade er også en slags krystal, da kakaosmør danner krystalstruktur.