I aktiviteten laver eleverne en model, hvor de ved hjælp af en lommelygte undersøger, hvorfor skyggen ‘peger’ i en bestemt retning, og hvordan skyggen kan ændre størrelse, afhængig af hvordan lysstrålen placeres. I arbejdet gør eleverne brug af undersøgelsesmetoden ‘observation’.
Placér pinden på bordet eller gulvet
Lys med lommelygten, så der dannes en skygge
Prøv at forklare hvad I skal gøre med lygten for at få en:
Sæt et kryds på bordet med et stykke kridt
Undersøg: Hvor skal lommelygten placeres for at få skyggen til at ramme krydset?
I kan også undersøge:
Jo højere oppe, lommelygten er placeret i forhold til pinden, jo kortere vil skyggen være.
Lommelygten skal placeres, så der dannes en lige linje fra lommelygten til pinden til krydset.
Jo tættere noget er på lyskilden, jo mere lys vil blive blokeret. Skyggen er størst, når noget er tættest på lommelygten.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser