Hold varmen på vandet

Video til 'Hold varmen på vandet'

I forsøget undersøger vi, hvad isolering er, ved at holde en portion vand så varm som muligt.

Elektromagnetens poler

Formålet med aktiviteten er at undersøge, om der er poler på elektromagneter, og om det er muligt selv at bestemme, hvor polerne skal være på en elektromagnet.

Elektricitet og magnetisme

Undersøg, hvordan nogle materialer kan lede strøm, men ikke kan magnetiseres, og hvordan nogle materialer ikke leder strøm og ikke påvirker magnetfeltet. Design selv dele af undersøgelsen.

Byg jeres eget elkredsløb

Eleverne udvikler deres erfaringer med elektriske kredsløb ved selv at bygge elektriske kredsløb, og klassekammeraterne gætter på, hvad der sker i kredsløbet.

Byg en højtaler – udfordringen

I anledningen af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse skal der laves en lille udstilling på skolen, som indeholder oplysninger om H.C. Ørsted, men også nogle af de praktiske anvendelser, opfindelsen førte med sig. I skal derfor konstruere en lille demohøjtaler, hvor det især er tydeligt, hvad det er for elektromagnetiske principper, der anvendes i højtaleren.

Pasteurs svanehalsforsøg

Liv – og særligt bakterier, kan ikke opstå ud af ingenting – det viste Pasteurs ikoniske svanehalsforsøg. Lad eleverne prøve at eftervise Pasteurs resultater.

Tårne af spaghetti

Når der skal bygges store konstruktioner rundt omkring i verden, er det vigtigt, at de er holdbare. Disse bygges ofte efter de samme principper. I dette forsøg gælder det om at bygge det højeste og stærkeste tårn af spaghettipinde!

Skip to content