I anledningen af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse skal der laves en lille udstilling på skolen, som indeholder oplysninger om H.C. Ørsted, men også nogle af de praktiske anvendelser, opfindelsen førte med sig. I skal derfor konstruere en lille demohøjtaler, hvor det især er tydeligt, hvad det er for elektromagnetiske principper, der anvendes i højtaleren.
I skal konstruere en lille højtaler, der består af en fast magnet, en elektromagnet og en membran, der kan bevæge sig så meget som muligt, når den bliver sluttet til vekselstrøm eller evt. til musik.
Den danske fysiker H.C. Ørsted opdagede i 1820 elektromagnetismen og forbindelsen mellem elektricitet og magnetisme.
Der skulle gå næsten 100 år, før principperne førte til opfindelsen af den dynamiske mikrofon og højtaleren.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser