Har du hørt lyden af et tog, der bremser? Det er hjulene på toget, der larmer, og de “stjæler” noget af togets energi. Derfor har man opfundet tog uden hjul, som svæver på et magnetfelt. Hvis du har holdt to magneter mod hinanden, ved du, at magneterne kan frastøde hinanden. Det er den virkning, du skal udnytte, når du bygger dit svævende tog.
Du skal benytte dig af engineeringmetoden (se mere her), som betyder, at forsøgsbeskrivelsen er begrænset, og du selv skal tænke over, hvordan toget skal bygges og konstruere din egen prototype.
Magneter er omgivet af et magnetfelt, hvor feltlinjerne på en cylindrisk magnet går igennem det radiale centrum fra syd til nord. Når to cylindriske magneter mødes, vil to ens poler frastødes og to modsatte poler tiltrække hinanden.
Du kan benytte dig af denne frastødende kraft til at få noget til at svæve ved at sikre dig, at dit tog kun kan bevæge sig modsat tyngdekraften. Der opstår en ligevægt, hvor toget svæver, når tyngdekraften på toget svarer til kraften fra magneterne.
Permanente magneter er en analog lav-teknologi. De fremstilles ved at magnetisere et materiale, der efterfølgende forbliver magnetisk i lang tid. Læs mere om magneter her.
Gaffatape er teknisk udstyr. Tapen er lavet af et vævet materiale lamineret på PET-plastik. Limen afhænger af anvendelsen. Gaffatape bruges, når der er behov for en stærk, smidig og klistret tape. Læs mere her.
Andet teknisk udstyr, der benyttes, er elefantsnot og pap.
Prøv at ændre på en variabel som fx forholdet mellem længden og højden af dit tog.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser