Formålet med aktiviteten er at undersøge, om der er poler på elektromagneter, og om det er muligt selv at bestemme, hvor polerne skal være på en elektromagnet.
Prøv, om I kan lave en regel for, hvordan man på forhånd kan bestemme, hvor der skal være nord- og sydpol på elektromagneten.
Gribereglen siger, at man skal gribe om elektromagneten med fingrene i strømmens retning. Det er blot uheldigt, at man på Ørsteds tid, da reglen blev konstrueret, ikke vidste, hvad strøm var. Derfor vedtog man blot, at strømmen bevæger sig fra + til -.
Først senere opdagede man, at strøm er elektroner, der som bekendt er negative, og derfor bevæger sig fra – til +, men hvis man holder sig til den gamle griberegel, vil nordpolen være til den side, hvor tommelfingeren er.
En spole er en analog lav-teknologi. Den består af en leder med en isoleret kappe, der er viklet i en helixform. Spolen har en bestemt selvinduktion. Selvinduktion er, når der induceres en spænding i spolen pga. tilstedeværelsen af et varierende magnetfelt.
Hvis spolen indeholder jern, forstærkes selvinduktionen yderligere. Spolen kaldes også en elektromagnet. Læs mere om spolen her.
Et amperemeter er en analog højteknologi. Amperemetret kan måle strømmen i et kredsløb. Der hvor strømmen måles, indskydes det i serie. Læs mere om amperemetret her.
Andet teknologi eller teknisk udstyr, der bruges i forsøget, er en sikring, en strømforsyning og en kompasnål.
Prøv at placere kompasnålen forskellige steder rundt om elektromagneten. Din variabel er placeringen af kompasnålen relativt til spolen.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser