Bæredygtig og vedvarende energi, som fx fra solceller, har et stort potentiale. I dette illustrationsforsøg vises det, hvordan solcelleenergi kan oplagres som potentiel energi, der efterfølgende kan frigøres og benyttes som elektrisk energi (fx strøm). I får også tips til andre eksperimenter med bæredygtig energi.
Hvad skete der i Kometernes Jul?
Ideen med en solcellekasket, Flycappen, bliver afvist af de andre på campen, men er det så dårlig en idé? Kan man faktisk ikke få produceret en solcellekasket, en Flycap, som fx kan bruges til opladning af en telefon? Gode ideer skal ikke afvises – måske skal de efterprøves i stedet for. Kan solcelleenergi bruges til andet smart?
Hvad er den naturvidenskabelige erkendelse?
Erkendelse nummer 9: Energien i universet er bevaret, men kan ændres fra en form til en anden. Centrale ord: Lys, energiformer, vedvarende energikilder, energiforsyning, energilagring, energibevarelse.
Hvad skal I lave i undersøgelsen?
I skal lave et illustrationsforsøg, hvor I ved hjælp af solcelleenergi kan flytte vand fra en beholder op gennem en slange til en anden beholder, der står højere oppe. På den måde får I oplagret potentiel energi, som efterfølgende kan frigøres.
Bagefter kan I arbejde med andre bæredygtige energiformer.
Hele sættet med vandpumpe, solceller, ledninger og slange kan bl.a. købes hos Skolebutik.dk
I kan udvide arbejdet med vedvarende bæredygtig energi med følgende eksperimenter:
Der er flere måder at udnytte solens energi eller lys på.
Ved brug af solceller kan vi omdanne solens energi til strøm (elektrisk energi), eller vi kan ved hjælp af solvarmeanlæg omdanne solens energi til varme (termisk energi).
På en god solskinsdag skinner solen med en lyseffekt på 1000 Watt pr. m2. Det er rigtig meget bæredygtig energi. Fordelene ved solenergi er, at man udnytter denne form for vedvarende energi. Det er rimelig driftsikkert, støjfrit og forurener ikke. Ulemperne er, at der skal et meget stort areal med fx solceller til, og her i Danmark er antallet af fulde soltimer ikke så høj.
Læs mere om solceller på Eksperimentarium hjemmeside.
Potentiel energi er oplagret energi. Fx kan man lagre potentiel energi ved at flytte et legeme modsat en kraft såsom tyngdekraften. Hvis legemet slippes, vil kraften få legemet til at bevæge sig tilbage igen, og den potentielle energi omdannes derved til kinetisk energi.
Til dagligt oplagrer man altså potentiel energi, hver gang man løfter noget, men potentiel energi frigives, hver gang noget falder ned.
Et vandværk omdanner den potentielle energi i vandet først til kinetisk energi og derefter elektrisk energi.
Undersøgelsen her er et illustrationsforsøg. Se mere om den type af undersøgelse her.
Eleverne skal altså ‘blot’ reproducere en undersøgelse, genskabe den som vist i videoen og forklaret i vejledningen.
Eleverne kan bruge forsøget som en model, som de anvender aktivt i deres fortælling/forklaring om produktion af bæredygtig energi. Lad eleverne perspektivere til andre former for bæredygtig energiproduktion – vind, damp osv.
I kan udvide arbejdet med alternativ energi med følgende eksperimenter:
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser