Se første del af videoen, hvor Kasper forklarer, hvad der sker, når vi udsættes for en virus som Corona. Han fortæller også, hvilken funktion antistoffer og antigener har. Vi kommer ind på antistoffer, antigener, virus, corona, RNA, DNA, celler, pandemi, makrofag, endocytose, fagocytose, hukommelsesceller, hjælpeceller, T-celler, B-celler og plasmaceller.
Sidste del af videoen handler om selve forsøget, hvor I skal arbejde med antistof test (her en narkotest) og forstå, hvordan sådan en fungerer.
Hvis I har 2 narkotests til rådighed, så kan det være sjovt at bruge den ene til en såkaldt negativ kontrol. I så fald skal forsøgspersonen allerede nu aflevere en urinprøve. Ellers begynder I bare fra punkt 2.
Det er vigtigt, at der hverken går for kort eller lang tid, før teststrimlen aflæses – se vejledningen på pakken.
Narkotest og antistoftest virker omvendt af graviditetstest. Det betyder, at to streger i en antistoftest er en negativ test (du har ikke udviklet antistoffet), mens to streger i en graviditetstest er en positiv test (at kvinden altså er gravid).
Omvendt betyder én streg i en antistoftest, at du er positiv (har udviklet antistoffer), mens én streg i en graviditetstest er en negativ prøve (altså at kvinden ikke er gravid).
En narkotest virker efter antigen-/antistof-princippet. Antistoffer er proteiner, der dannes af kroppens immunsystem og bruges til at bekæmpe infektioner af udefrakommende organismer – fx bakterier eller vira.
På overfladen af bakterier og vira sidder der forskellige proteiner. Disse overfladeproteiner har alle hver deres helt unikke rumlige form (kaldet kemisk struktur), som gør det muligt for kroppen at genkende skadelige bakterier og vira og bekæmpe dem ved hjælp af antistofferne.
Biologer har et helt særligt ord for de proteiner, der får kroppen til at danne antistoffer imod dem. Den slags proteiner kaldes for antigener (selvom det slet ikke har noget med et gen at gøre!). Kroppen registrerer antigenernes helt unikke rumlige form, og hvis det tilhører en bakterie eller virus, der skal bekæmpes, laver kroppen et antistof, der passer helt perfekt i formen til antigenet. Ligesom en nøgle passer helt perfekt til et nøglehul.
I en narkotest betragter man narkotikummet som et antigen, og i dette forsøg bruges en test, der virker for både morfin, heroin og codein. Grunden, til at alle tre stoffer kan virke som antigen, er, at de minder enormt meget om hinanden i kemisk struktur – der er kun ganske få atomer til forskel.
Narkotesten virker ved, at der allerede er indbygget både antigen og antistof. Det smarte ved testen er, at det er en særlig fremstillet form for antigen, der danner en mørk farve, hvis det bindes til antistoffet. Når urin uden opiater suges op i gennem teststrimlen, bliver antigener og antistoffer opløst og kommer i kontakt med hinanden. Det resulterer i den mørke farvereaktion, der ses som en streg på testen.
Hvis urin med opiater suges op igennem teststrimlen, så binder opiaterne sig til antistofferne i stedet for testens indbyggede antigener, fordi opiaterne simpelthen binder sig langt bedre til antistofferne. De “naturlige” opiater fra urinprøven danner IKKE en farvereaktion med antistofferne, og der kommer derfor IKKE en streg på teststrimlen.
En narkotest eller antistof test virker efter antigen-/antistof-princippet. Narkotesten virker ved, at der allerede er indbygget både antigen og antistof, og det smarte ved testen er, at det er en særlig fremstillet form for antigen, der danner en mørk farve, hvis det bindes til antistoffet.
Prøv at
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser