Forsøget demonstrerer, hvor simpelt en højttaler kan bygges, og hvordan lyd skabes af vibrationer. Forsøget er oplagt til byg-selv aktiviteter i en klasse.
Eleverne må selv udforske forskellige muligheder for at bygge højttalere, og det er oplagt at lave konkurrencer om, hvem der kan lave den bedste højttaler.
Hvis lyden hopper voldsomt, musikken tænder og slukker og det lyder meget dårligt
Hvis ikke du kan høre en lyd
Prøv med egne ord at beskrive, hvordan lyden frembringes i højttaleren.
Har du ændret på nogen variable i løbet af dit forsøg, og hvordan har dette påvirket lyden?
Tag endelig et billede af din hjemmebyggede højttaler.
Musikken lagret digitalt på CD’en omsættes til et elektrisk signal, der svinger frem og tilbage i takt til musikken. Når dette signal kommer ind i spolen, så dannes der et varierende magnetfelt.
Når magnetfelterne fra spolen og fra den permanente magnet påvirker hinanden, så dannes der vibrationer i membranen (ølglassets bund). Membranen presser luften sammen, hvilket frembringer lydbølger i ølglasset.
Flere opfindere var involveret i udviklingen af den moderne højtaler, fra Alexander Graham Bell til Edward Washburn Kellogg. Der var sågar en dansk opfinder, Peter Laurits Jensen, involveret i den første kommercielle permadynamiske højtaler.
Den permadynamiske højtaler er baseret på elektromagnetisme, hvor spolen bevæger sig i et permanent magnetfelt, meget lig den model der bygges i dette forsøg.
Tidligere udgaver af højtalere benytte eksempelvis en nål, hvis mekaniske bevægelser fik en membran til at bevæge sig, som derved pressede luft sammen og skabte lyd forstærket gennem et horn.
Højttalerens historie
Højttalerens historie i billeder
Lidt om frekvenser og højttalere
PIRA DCS: 3E20.00 (Svingninger og bølger: Lydgengivelse)
En CD-afspiller er en digital høj-teknologi. En CD aflæses af en infrarød stråle på 780nm. Strålen aflæser indgraveringerne i CD’erne, der ligger i to højder i en spiralformet bane. Læs mere om CD’er her.
En forstærker er en analog høj-teknologi, hvor et elektrisk signal som input forstærkes, således at signalets amplitude øges. Overordnet kan man sige, at forstærkeren giver et output-signal med en højere effekt end input-signalet. Læs mere om højttalere her.
Prøv at arbejde med antallet af svingninger på spolen. Her er din variabel antallet af svingninger.
Prøv at se, om der er forskel på hvilken musik, der fungerer bedst i højttaleren. Er det lave frekvenser som baslyde eller højfrekvente lyde, der fungerer bedst? Her er din variabel lydens frekvens.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser