Når havene skal renses efter et olieudslip, er der forskellige metoder, man kan bruge. Lav et mini-udslip med madolie i vand, og undersøg hvordan olien kan fjernes.
@Naturfagskonsulenten. Denne undersøgelse er udlånt fra naturfagskonsulenten.dk. Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. Husk derfor at indberette materiale fra denne side, hvis din skole er udvalgt til Copydan.
Undersøgelsen kan fx gennemføres som en konkurrence om hvem der får mest olie opsamlet på 30 sekunder.
Undersøgelsen er udviklet af biolog og indehaver af Naturfagskonsulenten, Ulla Hjøllund Linderoth. Læs mere og find flere aktiviteter på naturfagskonsulenten.dk.
Variablen i dette eksperiment er metoden til at fjerne olie. Du kan variere graden af elevstyring ved enten at lade eleverne vælge mellem nogle metoder, du selv har forberedt (fx vat, opvaskemiddel og en anden beholder) eller at lade eleverne selv komme på metoderne.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser