VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit, inden du går i gang. Jernvitriol må ikke indtages, og man skal undgå kontakt med hud og øjne. Der skal derfor bruges sikkerhedsbriller. Hvis det kommer i øjnene, skal der skylles forsigtigt med vand i flere minutter.
Hvis det ikke allerede står i kemilokalet, kan jernvitriol kan købes i de fleste byggemarkeder.
Første del af forsøget laves nemmest i kemilokalet pga. det udstyr, der skal bruges, og anden del skal laves udendørs.
Først skal du lave opløsningen af jernvitriol inde i kemilokalet:
Nu skal du gå udenfor og finde et sted i græsplænen, hvor mos og græs vokser sammen ligesom på billedet. Husk, at det skal være et sted, hvor det ikke gør noget, at der kommer sorte pletter i mosset. Du kan eventuelt tage et billede af græs og mos før og efter forsøget:
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Jernvitriol er et stof, der er giftigt for mos, men ikke for andre planter som f.eks. græs. Grunden er, at mos og planter har forskelligt stofskifte, så derfor virker jernvitriolen forskelligt på organismerne. Derfor bliver mosset helt sort, ligesom hvis det går i forrådnelse. Man bruger f.eks. jernvitriol til at holde mosset væk på fodboldbaner og på greenen på en golfbane.
Der er mange giftstoffer, der kun er giftige for nogle organismer, men ikke for andre. F.eks. bruges der mange forskellige pesticider i konventionelt landbrug. Pesticider er giftstoffer, der dræber uønskede organismer på marken uden at dræbe selve afgrøden. Det kunne f.eks. være et insekticid, der dræber bladlus, eller et fungicid, der dræber svampeparasitter.
Det er med til at gøre landbruget langt mere effektivt, så landmanden kan lave mere og billigere mad. Der er dog den ulempe, at pesticiderne kan sive ned i grundvandet og forgifte organismer, der lever der.
Et andet eksempel på et giftstof, der kun er giftigt for nogle organismer, er penicillin. Det er et stof, der dræber bakterier. Det har haft en utrolig stor betydning for menneskeheden, da det kan behandle infektioner af sygdomsfremkaldende bakterier.
Hvis man f.eks. skulle være uheldig at få en bakterieinfektion, der giver lungebetændelse, kan man spise piller med penicillin, der dræber alle bakterierne uden at dræbe ens egne menneskeceller. Derfor bliver man rask igen efter et stykke tid.
Før penicillin blev opdaget, var der mange mennesker, der hver dag døde af selv simple bakterieinfektioner som fx en lungebetændelse.
En smartphone er en digital højteknologi. Kommunikation kan foregå trådløst over store afstande ved konvertering af talt sprog til et digitalt signal. Læs mere om mobiltelefoner her. Smartphones er multifunktionelle elektroniske enheder, der bl.a. indeholder digitalkameraer og computerteknologi.
En præcisionsvægt er en analog højteknologi. Massen på vægten balanceres af en kraftpåvirkning fra elektromagneten, der øges proportionalt med massen på vægten. Herved øges strømmen gennem elektromagneten, som kan måles og digitaliseres. Digitaliseringen af strømsignalet er digitalt højteknologisk. Læs mere om præcisionsvægte her
Prøv at se, om du kan fjerne mos lige så effektivt med fingrene. Din variabel er måden, du fjerner mosset.
Prøv at bruge forskellige mængder jernvitriol. Din variabel er mængden.
Prøv at lade jernvitriol virke i kort og lang tid. Din variabel er tid.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser