Lyslederne er lavet af glas eller plastik og kan transportere data i form af lysimpulser igennem fiberens kerne. Forsøget går ud på at efterligne lyslederens egenskaber ved at transportere lys igennem en vandstråle.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit inden, du går i gang. Pas på øjnene, hvis I bruger laser pointer
Eleverne kan selv medbringe konservesdåse og lommelygte – en rød eller grøn laser pointer vil også give et flot resultat.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Lys kan fanges i en vandstråle og blive afbøjet med den.
Refleksion af lys vil sige, at lyset kastes tilbage. Lyset følger vandet, fordi lyset reflekteres på overfladen mellem vand og luft inde i vandstrålen. Vi siger, at lyset reflekteres eller brydes. Da forskellige materialer bryder lyset forskelligt, har man et mål for brydningen. Det kaldes brydningsindekset. Brydningsindekset i vand er højere end brydningsindekset i luft:
Brydningsindekset af glas og plastik er også højere end brydningsindekset af luft, derfor kan vand også bruges som lysleder.
Til sammenligning reflekteres lys i et spejl, fordi brydningsindekset af luft (1) er højere end brydningsindekset af eksempelvis sølv (0.18). Når man fremstiller en optisk fiber sker det ud fra en plast eller glasstang. Stangen kan varmes op til næsten 2000 °C, og så hives der i den, til den er ultra tynd. En optisk fiber har en diameter på ca. 1/10 mm.
Opdagelse af lyslederkabler har betydet, at vi kan sende mange flere data end med de gamle kobberledninger. Desuden er lyslederkabler billigere og mere miljøvenlige end kobberledninger. Med et lyslederkabel kan fire milliarder mennesker tale i telefon samtidig gennem et optisk fiber på tykkelse med et hår.
En laser er en analog høj-teknologi, hvor anbringelsen af 2 spejle i en resonator er med til at øge intensiteten af lysbølger, før lyset slipper igennem en smal sprække. Sprækken tillader kun lys, der bevæger sig i én retning at trænge igennem. Dette resulterer i en meget intens lysstråle. Læs mere om lasere her
Prøv at ændre vandhullets størrelse. Din variabel er hullets størrelse.
Prøv at bøje vandstrålen ved at lave en hældning på dåsen. Din variabel er strålens kurve.
Har du en glas- eller plaststang, kan du prøve at belyse med laseren fra enden af stangen. Din variabel er materialet.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser