I dette forsøg skal du bygge en model af en hjemmebiograf. Billedet, man ser på lærredet i en biograf, kommer fra en projektor. I en almindelig projektor bliver et lille billede forstørret, så det fylder hele lærredet. I dette forsøg skal du lave din egen biograf ved at forstørre billedet fra din mobiltelefon med en lup.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit inden, du går i gang. Påpasselighed, når der arbejdes med hobbykniven.
Lokale
Du skal bruge et lokale, der kan mørklægges fuldstændigt (hvis der ikke er mørklægningsgardiner i klasselokalerne, så kan der måske blive helt mørkt ude på et af toiletterne på skolen). Lokalet skal have en hvid væg.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
De fleste almindelige projektorer benytter en teknologi ved navn LCD. De tre bogstaver er en forkortelse for Liquid Crystal Display. Den flydende krystalskærm er millimeter tynd og inddelt i pixels præcis som på en mobiltelefon. Det er også LCD-teknologien, der har muliggjort opfindelsen af fladskærme.
LCD-projektoren virker ved at lyset fra et lille billede inde i projektoren bliver sendt igennem en linse og op på et lærred. I dette forsøg er princippet fuldstændig det samme, hvor luppen har samme funktion som linsen i projektoren.
Lyset i projektoren kommer fra en meget kraftig lampe. Jo kraftigere lampen i projektoren er, jo nemmere er det at se billedet i dagslys. Lyset fra en mobiltelefon er ikke lige så kraftigt, så derfor er man nødt til at benytte et helt mørkt lokale. Grunden, til at man skal have telefonen i en papkasse i dette forsøg, er, at lyset fra telefonen ellers ville lyse rummet op og forstyrre billedet på væggen.
Når man på en rigtig projektor drejer på et hjul for at fokusere billedets skarphed, så justerer man i virkeligheden afstanden mellem linsen og det lille billede inde i projektoren. For at billedet kan blive skarpt på lærredet, skal afstanden mellem linsen og det lille billede i projektoren passe med, at billedet er lige netop i linsens brændpunkt (se tegningen).
Det er det samme, man gør i dette forsøg, når man bevæger luppen og telefonen i forhold til hinanden.
En smartphone er en digital højteknologi. Kommunikation kan foregå trådløst over store afstande ved konvertering af talt sprog til et digitalt signal. Læs mere om mobiltelefoner her. Smartphones er multifunktionelle elektroniske enheder, der bl.a. indeholder digitalkameraer og computerteknologi.
Et forstørrelsesglas er teknisk udstyr. Det består af en linse, der samler lysets stråler/ billedet, i et brændpunkt, for dernæst at sprede dem/det igen. Ved a placere linsen i den rette afstand fra øjet kan der opnås et forstørret nethindebillede, hvorved flere detaljer opfattes af øjet. Læs mere her.
Prøv at justere afstanden mellem luppen og mobilen. Din variabel er afstanden fra luppen til mobilen.
Prøv at justere afstanden mellem mobilen og væggen. Din variabel er afstanden mellem mobilen og væggen.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser