Undersøg bænkebideres habitat-præference ved at introducere to variable: lys/mørke og tørke/fugt. Du kan enten bruge en præferencebakke eller lave din egen af mælkekartoner.
@Naturfagskonsulenten. Denne undersøgelse er udlånt fra naturfagskonsulenten.dk. Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. Husk derfor at indberette materiale fra denne side, hvis din skole er udvalgt til Copydan.
Til at lave præferencebakke:
Hvis du laver din egen præfencebakke:
Hvordan kunne en hypotese formuleres, hvis I skulle lave en ny undersøgelse?
En præferencebakke er teknisk udstyr.
Undersøgelsen er udviklet af biolog og indehaver af Naturfagskonsulenten, Ulla Hjøllund Linderoth. Læs mere og find flere aktiviteter på naturfagskonsulenten.dk.
Variablen er mængden af fugt (tør eller fugtig jord) og mængden af lys (med eller uden dække). Lad eleverne formulere hypoteser om bænkebidernes præferencer.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser