Bioethanol indeholder temmelig meget energi i sine kemiske bindinger. En del af denne energi frigøres ved forbrænding. Det er derfor, man kan bruge det som brændstof til biler. Undersøg, hvad der sker, når bioethanol afbrændes.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit, inden du går i gang. Dette forsøg er et demonstrationsforsøg, der udføres af læreren.
Overvej, om bioethanol som erstatning for fossile brændsler er en god idé. Søg gerne flere kilder end du kan finde under den faglige forklaring.
Bioethanol er et stof, der kan brænde. Der er to grunde til, at det kan brænde. Dels har det et lavt kogepunkt, så det nemt kan fordampe og blande sig med ilt i luften. Dels indeholder det et carbonatom, der kan oxideres. En forbrænding er nemlig kemisk set en reaktion, hvor et molekyle oxideres.
Bioethanol indeholder temmelig meget energi i sine kemiske bindinger. En del af denne energi frigøres ved forbrænding. Det er derfor, man kan bruge bioethanol som brændstof til biler. I dette forsøg anvendes en mængde på blot 12 gram, hvilket svarer til en genstand. Alligevel frigiver det en overraskende stor mængde energi meget hurtigt. Reaktionsprodukterne er CO2 og vand.
Hvis man indtager en genstand i form af en øl eller et glas vin, vil de samme reaktionsprodukter dannes, og den samme energimængde vil blive frigivet – dog over længere tid. Så den varme, man mærker på vandbeholderen efter dette forsøg, er at sammenligne med den varme, man mærker på sin hud, efter at man har drukket øl!
Kommerciel bioethanol er primært 1. generations, og kommer af planter, der er spiselige og ikke affaldsprodukter. Bioethanol kunne i princippet være bæredygtigt, hvis planeten havde uendeligt meget landbrugsjord, eller hvis det blev lavet af affaldsprodukter.
Problemet er dog, at skove ryddes for at gøre plads til landbrugsarealer. Skove, der er langt bedre til at binde CO2 end eksempelvis en majsmark. Grundet jordens begrænsede landareal er det derfor ikke særlig bæredygtigt at lade biler brænde majs af, der i stedet kunne gå til at brødføde en befolkning.
Bæredygtig produktion af bioethanol baseret på cellulose
Bioethanol
En flaske er teknisk udstyr. Flasker benyttes primært til opbevaring af væsker og gasser. Flasker af glas eller plast er fremstillet ved, at der blæses luft ind i den varme flydende masse.
Se et eksempel på glaspustning her
Prøv at udføre forsøget med andre alkoholer som methanol eller hexanol, din variabel er alkoholen.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser