Undersøg, hvordan man kan lave sne om sommeren. Samtidig undersøger vi, hvor vanvittigt meget vand en ble kan indeholde uden at lække.
Natriumpolyacrylat er en polymer, dvs. et molekyle, der udgøres af lange, men mikroskopiske kæder. Kæderne har natriumioner bundet til sig. Når der kommer vandmolekyler i nærheden, omkranses de polære natriumioner, fordi vandet også er polært.
Vandet er i stand til at flytte natriumionen væk fra kæderne, og der efterlades en negativ ladning omkring polymeren. Denne ladning tiltrækker vandmolekylernes hydrogen-ende – det er det, man kalder for en hydrogenbinding. Når vandmolekylerne er tiltrukket til polymerkæden, kan de ikke længere ligge og skvulpe rundt imellem hinanden. Det betyder, at blandingen ‘stivner’.
Natriumpolyacrylat udgøres af en masse polymerkæder, der er tæt klumpet sammen. Men når det kommer i vand, bindes vandmolekylerne til kæderne med hydrogenbindingerne, og derfor svulmer natriumpolyacrylat-krystallerne voldsomt op. Natriumpolyacrylat kan på den måde absorbere mellem 100 og 1.000 gange sin egen vægt i vand. Derfor er den også praktisk i bleer og lignende hygiejneprodukter.
En ble indeholder natriumpolyacrylatperler, der er teknisk udstyr. Det er særdeles velegnet til at suge en masse væske op. Natriumpolyacrylatperler blev først fremstillet af kemikere ved DOW Chemical company. Perlerne er supersugende. Læs mere her
Brug vand med forskelligt saltindhold. Påvirker det, hvor meget vand der kan absorberes? Saltkoncentrationen i vandet er din variabel.
Undersøg med koldt eller varmt vand – hvad går hurtigst? Din variabel er vandets temperatur.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser