3D-print er en såkaldt additiv (betyder ‘lag på lag’) produktionsmetode, hvor en model bliver skabt ved, at 3D-printeren “bygger modellen op fra bunden” ved at lægge lag på lag. I skal se en video, der viser jer, hvordan en 3D-printer virker og forklarer, hvad en 3D resin-printer er. I får også svar på, om man med en 3D-printer kan printe noget så detaljeret som et fingeraftryk.
Hvad skete der i Kometernes Jul?
Viggo V., forretningsmanden, har gemt magilium på sit kontor i en box. Boksen kan kun åbnes, når han synger en sang og bruger en fingeraftrykslæser. Team Kometerne skal have fat i magiliumet, så det kan komme tilbage til Planet 9, og prøver at komme ind i boxen. De 3D-printer et kunstigt fingeraftryk, men det fungerer ikke.
Hvad er den naturvidenskabelige erkendelse?
Erkendelse nummer 7: Alt i universet er opbygget af små partikler. Centrale ord: Stof, materialer, kemiske forbindelser, materialeegenskaber.
Hvad skal I lave i undersøgelsen?
I skal se videoen og notere jer, hvordan en 3D-printer og en 3D resin-printer virker. Efterfølgende skal I svare på fire spørgsmål, som vi har stillet i opgaven.
Efter I har set videoen og læst den faglige baggrund, skal I svare på følgende:
Hvad er jeres bedste bud: Kan man bruge en 3D-printer til at lave en nøjagtig kopi af et fingeraftryk, der fx kan benyttes i en fingeraftrykslæser? Ja eller nej? Begrund jeres svar.
3D-print er en såkaldt additiv (betyder ‘lag på lag’) produktionsmetode, hvor en model bliver bygget ved, at 3D-printeren “bygger modellen op fra bunden” ved at lægge lag på lag. Teknologien gør det muligt at ‘printe’ modeller i tre dimensioner. En ‘almindelig’ printer printer ‘kun’ i 2D, når den overfører blæk til et papir.
Forestil dig en meget præcis limpistol, der lægger et lag lim ad gangen. Så snart det første lag er tørt, lægges et nyt ovenpå, og stille og roligt bliver en 3D-model skabt. I stedet for lim benytter printeren plast, metal, gips eller fx cement – dog er plast det mest almindelige. Så 3D-printere er ikke bare i stand til at bygge selv de mest fantasifulde modeller, men også bygge i så godt som alle materialer.
Der findes forskellige typer af 3D-printere, der benytter hver deres teknologi til at skabe 3D-objekter, men den mest brugte til hjemmeprintere er den teknologi, der hedder Fused Deposition Modeling (forkortet FDM).
3D-printning har eksisteret i mange år, men det er først nu, at de specielle 3D-printere bliver efterspurgt af private forbrugere. I det private kan en 3D-printer bruges til at printe alverdens praktiske ting såsom knager, vaser, køkkengrej, lamper og holdere til tandbørsten, blyanter osv.
I produktionen bliver de brugt til at lave alt fra reservedele til fly, proteser til mennesker til med menneskeorganer af personens egne celler.
Nogle 3D-printere bruger flydende resin som materiale. Resin er en plastlignende tokomponents-epoxy, som hærder ved UV-lys. Teknologien kaldes DLP: Digital Light Processing.
Resin er glasklar, men ved at tilsætte pigment er det kun fantasien, der sætter grænser for farven og produktet. Resin-print er meget holdbar og hårdfør og kan ligeledes printe utroligt detaljeret – som fx et fingeraftryk.
Læs mere her, få gratis 3D-printfiler og se en video af 3D-print.
Find gratis filer til 3D-print her, hvis I har adgang til 3D-printere på skolen.
Har I ikke adgang til 3D-printere, kan I komme til at låne dem, fx på et makerspace i nærheden af jeres skole. Se jeres kommune eller nærmeste CFU.
I kan arbejde videre med plast som materiale i dette forløb.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser