I forsøget bygger du en kop, der tømmer sig selv, hvis du er grådig og fylder den meget op.
Tryk blyanten eller din spidse genstand ned i koppen. Hullet er til sugerøret, så hvis du vil lave en skjult version (camoufleret), så tænk over, hvor du placerer det. Lav hullet, så det har en anelse mindre diameter end sugerøret. Så kan det muligvis holde tæt uden yderligere tætning.
Pres sugerøret ned i hullet. Du kan nu vælge mellem 2 forskellige versioner:
Se hvem af jer, der har lavet den bedst ‘skjulte’ kop.
Kan du forklare, hvad der afgør, hvor meget koppen tømmes?
Det, man i virkeligheden gemmer inde i koppen, er det, der hedder en selvstartende hævert. En hævert har du måske brugt, hvis du har skulle flytte en væske fra en beholder til en anden. Hæverten er en slange, der har den ene ende i den fyldte beholder, og den anden ende i en anden beholder. Det eneste, der er vigtigt, er, at den beholder, der skal tømmes, er placeret højere oppe end den anden beholder, så klarer tyngdekraften resten.
Laver man hul i en kop, løber vandet ud, fordi der er et tryk fra vandet over hullet, der presser vandet ud. En hævert virker på samme måde. Har man en slange nede i vandet, og får man suget væsken ned under væskestanden gennem slangen, så vil der være en trykforskel, der trykker væsken gennem slangen.
Jo længere nede slangen kan befinde sig, jo større er trykforskellen. Hvis du synes, tømningen af den øverste beholder går for langsomt, så prøv at gøre højdeforskellen mellem beholderne større.
Pythagoras kop, også kaldet Tantalus kop, er i virkeligheden en hævert der er skjult i koppen. Princippet er, at hælder man for meget i koppen, har man pludselig et kar, der er forbundet med omgivelserne (under koppen), og karret vil derfor tømmes.
Om Pythagoras virkelig opfandt Pythagoras-koppen er usikkert. Der findes nemlig forskellige versioner af kopperne. Men Pythagoras koppen er en sjov blanding af drilleri og fysik.
Derudover bruges den selvstartende hævert i fx kemi-instrumenter, og man kan også se eksempler på såkaldte “rythmic springs” (rytmiske kilder), der fra naturens side er indrettet på samme måde som koppen.
Hvordan virker en hævert?
STL filer til 3D printede versioner
Rytmiske kilder
Lim er teknisk udstyr. Afhængig af limtypen vil hærdningen foregå på forskellig vis. Det kan eksempelvis være, når et opløsningsmiddel fordamper, hvorved limen hærder. Læs mere om lim/klæbestoffer her
Undersøg, hvad der har betydning for, hvor hurtigt koppen tømmes for vand
Undersøg, om du kan finde en væske, forsøget ikke fungerer med?
Undersøg, om forsøget virker med flere sugerør end ét?
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser