Det er ikke altid man tænker over det, men luft fylder og vejer noget. I dette forsøg kan du vha. en flaske og en ballon undersøge sammenhængen mellem luftens rumfang og masse tryk.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Sodavandsflasken ser tom ud. Men den er fyldt med luft. Luften gør, at du ikke kan puste ballonen op inde i flasken. Først når du borer hul i bunden af flasken, så luften kan slippe ud, bliver der plads til ballonen.
Når man sætter fingeren for hullet i bunden af flasken, kan luften ikke trænge ind i flasken igen. Man har skabt et undertryk i flasken, og det er dette undertryk, som holder ballonen oppustet. Så snart man slipper hullet, bliver trykket udlignet, og ballon bliver slatten igen.
Balloner er teknisk udstyr. Den første gummiballon blev fremstillet af Michael Faraday og blev brugt til bl.a. at opbevare hydrogen i hans laboratorie. Læs mere om ballonen her.
En boremaskine er en analog højteknologi. Den er drevet af en elektromotor og har ofte flere justeringsmuligheder for at opnå kontrol over kraften og hastigheden, du borer med. Læs mere om boremaskiner her.
Prøv at ændre på hullets størrelse. Din variabel er hullets størrelse.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser