Materialer, du kan bruge:
Pris pr. forsøg:
5 kr.
De fleste ting bør kunne findes på skolen i naturfagslokaler. Rødt sandkassesand kan ikke anbefales at bruge. Man kan evt. købe en pose strandsand, eller hente på stranden naturligvis. Akvariegrus kan også bruges. Flasker kan købes eller findes.
Aktivt kul kan købes i Matas eller fra Søren Frederiksen.
Lav noget organisk forurenet vand:
Lav et vandrensningssystem:
Den type af vandrensning, vi laver her, kaldes mekanisk rensning. Der tilsættes ingen kemikalier undervejs, og der er ikke bakterier, der hjælper til. Filteret er opbygget sådan, at vandet passerer igennem lag med finere og finere kornstørrelse.
Hvert gram kul kan have en samlet overflade på op til 2.000 m2. Porediameteren i aktivt kul er meget lille, fra 5 – 50 nm (nanometer). Man kan sige, at kullet ligner en svamp med meget små huller (porer). I kraft af de mange porehuller og kulstofs kemiske egenskaber, vil mange organiske og kemiske stoffer binde sig til dets overflade.
Aktivt kul bruges i vidt omfang til rensning af vand, da det kan binde farve, lugt, organisk og kemisk materiale. Mellem proppen i flasken og det aktive kul, ligger et stykke almindelig filterpapir eller stof. Det har ingen funktion i forhold til rensning, men det fungerer udelukkende som barrierer mellem prop og aktivt kul.
Tyngdekraften sørger for, at vandet trækkes ned gennem filteret. Lagenes tykkelse og kornstørrelse vil have betydning for gennemløbshastigheden på det samlede filter. Tykkere lag, og især af de lag med mindst kornstørrelse, vil give en længere gennemløbstid.
Vand er essentielt for opretholdelsen af liv, også for astronauterne på Den Internationale Rumstation. Da det er meget kostbart at transportere forsyninger op i rummet, genanvendes så meget som muligt. Vand fra urin, spildevand og udåndingsluften renses og genanvendes til blandt andet drikkevand.
Et filter, som det der er beskrevet i forløbet her, vil ikke virke i et vægtløst miljø, da det er tyngdekraften, der trækker vandet ned gennem filteret. Hvis man skulle bruge denne metode til vandrensning i rummet, skulle der sættes tryk på vandet, så det blev trykket igennem filteret – og der skulle suges for at opsamle det rensede vand.
Derfor bruges der andre teknologier som for eksempel omvendt osmose – hvor vand trykkes gennem en membran (en meget fintmasket hinde, der kun lader rent vand komme igennem). På ISS og i de russiske rumfartøjer bruges forskellige metoder og maskiner til at rense vandet. Hvis du vil vide mere om hvordan de virker, kan du læses nogle af artiklerne, der linkes til.
Men på rumstationen som på Jorden: alt vand recirkuleres (også urin) i rummet bare i en meget kortere cyklus.
Forsøget er udviklet som en del af projektet ”Rumrejsen 2015”, der er et nationalt formidlingsprojekt i anledning af den danske astronaut Andreas Mogensens mission til den Internationale Rumstation i september 2015.
NØRDakademiet – fra DR/skole:
NASA og ESA projekt om vandrensningsanlæg:
Wikipedia artikel om de forskellige vandrensningssystemer ombord på ISS:
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser