Hvad mon der sker, hvis man taber en tennisbold, der hænger i en fjeder? Prøv dette forsøg og find ud af det.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Bolden hænger stille, fordi der er balance mellem tyngdekraften og fjederkraften. Tyngdekraften er rettet nedad, og en lige så stor fjederkraft er rettet opad. Fjederkraften fortsætter med at trække i bolden, mens fjederens øverste del er på vej ned.
Først når fjederen er samlet lige over bolden, ophører fjederkraften med at trække. Derfor begynder bolden først at falde, når fjederen er rullet sammen.
Forsøget er udviklet af Carsten Andersen, lærer på Bellahøj Skole i København.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser