Undersøgelsen går ud på at teste, om forskellige grøntsager og frugter flyder eller synker i et kar med vand. Flyder eller synker frugterne og grøntsagerne? Et simpelt spørgsmål, som kan bruges til at få elevernes forhåndsviden frem, arbejde med skriftlighed og hypoteser samt til senere at perspektivere til densitet i bredere forstand.
@Naturfagskonsulenten. Denne undersøgelse er udlånt fra naturfagskonsulenten.dk. Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. Husk derfor at indberette materiale fra denne side, hvis din skole er udvalgt til Copydan.
Forklar hvad det vil sige, at noget FLYDER
Forklar hvad det vil sige, at noget SYNKER
Lav et skema med 3 kolonner
Kolonne 1: Genstand (fx gulerod, æble, kartoffel, banan)
Kolonne 2: Flyder/synker (her skriver du om genstanden flyder eller synker)
Kolonne 3: Forklaring (hvorfor flyder eller synker genstanden)
Først skal du overveje, om de forskellige frugter og grøntsager flyder eller synker. Giv samtidig en begrundelse.
Derefter skal du teste din hypotese ved lægge frugter og grøntsager i akvariet
Et plastakvarium er teknisk udstyr
Undersøgelsen er udviklet af biolog og indehaver af Naturfagskonsulenten, Ulla Hjøllund Linderoth. Læs mere og find flere aktiviteter på naturfagskonsulenten.dk.
Variablen i dette eksperiment typen af grøntsag. Det kan være størrelse, struktur, indhold af fx sukker (tyngde) eller fiber osv.
Lad eleverne lave hypoteser, om hvilke grøntsager der flyder bedst og hvorfor.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser