I undersøgelsen her skal du forsøge at bremse flaskens fald mod jorden med blot en lille papirclips.
Obs: Pas på, at snoren ikke glider ud over blomsterpindens spids, så flasken falder frit. Sørg også for, at du holder blomsterpinden højt nok, så snoren når at bremse flasken, før den rammer jorden.
Inden du viser forsøget, må det lige prøves af for at komme frem til den rigtige længde på snoren og flaskens vægt.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Når cola-flasken falder mod jorden, vil snoren vikle sig mange gange rundt om blomsterpinden, hvorved flasken bremses på grund af friktionen mellem snor og blomsterpind.
Idet papirclipsene slippes, begynder disse såvel som cola-flasken at falde mod jorden, men da snoren ligger henover blomsterpinden, vil clipsene begynde at rotere omkring denne. Da snorens længde mellem blomsterpind og papirclipsene samtidig bliver kortere og kortere, fordi energien bliver i systemet, vil rotationen blive hurtigere og hurtigere.
Resultatet er, at snoren vikler sig mange gange rundt om blomsterpinden og skaber en så stor friktionskraft, at den bliver større end flaskens kraft nedad. Herved bremses flaskens fald mod jorden.
Det er i princippet samme “låse/bremse-mekanisme”, som Indiana Jones udnytter, når han slår sin pisk omkring en gren, inden han svinger sig ud over en kløft kun hængende i pisken.
En flaske er teknisk udstyr. Flasker benyttes primært til opbevaring af væsker og gasser. Flasker af glas eller plast er fremstillet ved, at der blæses luft ind i den varme flydende masse. Se et eksempel på glaspustning her
Prøv at komme vand i flasken. Din variabel er mængden af vand i flasken.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser