I dette undersøgelse skal du dyrke flotte krystaller af sukker eller salt.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit, inden du går i gang. Læs sikkerhedsdatabladet, hvis du bruger andre salte en NaCl.
I løbet af nogle timer begynder vandet i den mættede opløsning at fordampe, og koncentrationen af salt/sukker bliver stærkere. Når salt og sukker ikke er opløst i vand, har de form som krystaller. Efterhånden som vandet fordamper fra opløsningen, tager saltet og sukkeret form af krystaller.
Krystallerne skal bruge en lille ujævnhed til at vokse frem fra. I vores forsøg er det papirclipsen. Og du kan sikkert også se nogle krystaller vokse frem fra kanten af glasset eller fra snoren. Når først krystallen er startet, vokser den sig større og større.
Der findes flere forskellige krystal-former. Du kan se, at salt- og sukkerkrystallen i forsøget, har forskellig form. Snefnug er en tredje form for krystaller. Metoden med at få stoffer til at krystallisere bruges mange steder til at adskille et stof fra en opløsning. Hvis man kan få et stof til at krystallisere, er det kun dette ene stof krystallerne består af. Ved at tage krystallerne væk fra væsken, kan man få stoffet i helt ren form.
Når stoffer ordner sig i krystaller, skyldes det, at de binder sig til hinanden i et såkaldt ion-gitter. Almindeligt køkkensalt består af atomerne natrium og chlor, og når de binder sig til hinanden, afgiver natrium-atomet en negativ elektron til chlor-atomet. På denne måde bliver natrium-atomet til en positiv natrium ion, og chlor-atomet bliver til en negativ chlor-ion.
Nu hvor de to ioner har modsatte elektriske ladninger, vil de tiltrække hinanden, på samme måde som positive og negative magnetiske poler tiltrækkes. Derfor binder de sig tæt sammen i et fast gitter, og der dannes natriumchlorid: køkkensalt.
Sytråd er en analog lavteknologi, det består af fibre, som er er spundet ind i hinanden. Spinderokken har haft afgørende betydning for sytrådens udbredelse, og den har sin oprindelse i den islamiske del af verden omkring år 1030. Læs mere her
Tilsæt forskellige slags frugtfarve i glasset. Din variabel er frugtfarven.
Prøv at udføre forsøget med andre salte end NaCl. Din variabel er saltet.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser