Pris pr. forsøg:
Ca. 2 kr.
OBS: Tricket virker IKKE, hvis du har voks i håret.
Du udnytter det, man kalder statisk elektricitet. Når man gnider ballonen på håret, ophober der sig elektroner på ballonen.
Vekselvirkningen kan ses ved, at man kan bevæge tændstikken ved at bevæge ballonen uden for glasset. Man flytter rundt på elektronerne, som man ikke kan se.
Ballon og tændstik har nu samme ladning. Derfor bliver tændstikken frastødt af ballonen – ligesom en magnets to poler frastøder hinanden.
Du kender sikkert fænomenet “statisk elektricitet” fra dig selv. I nogle rum får man “stød” hver gang man rører ved en anden person eller ting.
Det er som regel, når man har gummisko på, og der er syntetisk belægning i rummet. Gummiskoene opsamler elektroner fra gulvtæppet og giver dig en ladning. Når du rører ved en ting, som har forbindelse til jorden bliver du “afladet”, og det giver stødet.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser