Vand koger ved 100 grader celsius, men er det altid sådan? Se her, hvordan vand kan koge ved 50 grader celsius og lær, hvorfor det så vigtigt at have en rumdragt på.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit inden du går i gang. Sørg for at sikre dig, at vandet er kølet nok af til, at ingen brænder sig.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Vi er vant til, at vand koger ved 100 grader C. Når man opvarmer vand, kommer der små dampbobler i vandet, men lufttrykket presser boblerne sammen igen. Man hører det som en syden i en kedel vand, der endnu ikke koger.
Da du trak i stemplet på sprøjten, blev trykket så lavt, at selv lunkent vand kom i kog. Jo mindre trykket er, jo lavere temperatur kræves det for, at vandet koger. I vakuum er der slet ingen luft, så her koger selv koldt vand.
Over Jordens atmosfære og på Månen er der vakuum. Ingen luft trykker på astronauten, hvis han er på rumvandring uden for rumskibet. Derfor ville astronautens blod straks begynde at koge, hvis han eller hun tog sin rumdragt af.
Derfor skal astronauter have en lufttæt trykdragt på, når de er på rumvandring uden for rumskibet. Hvis to astronauter er på rumvandring, må de tale med hinanden gennem radio, for der er ingen luft mellem dem, som lyden kan udbrede sig igennem.
Forsøget er udviklet af Carsten Andersen, lærer på Bellahøj Skole i København.
En sprøjte er en analog lav-teknologi. Den kan suge væske eller luft ind i et cylindrisk rør vha. et stempel. Den har ofte en volumenskala påtrykt, så man kan kontrollere, hvor meget væske/luft der suges op.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser