I dette eksperiment undersøger elever selv, hvor meget en virus som SARS-2 kan sprede sig – både til andre mennesker og til overflader. Du får en meget illustrativ forklaring på, hvorfor og hvordan værnemidler som afstand, handsker og mundbind virker.
Eksperimentet viser kun, hvordan virus spredes ved fysisk ‘flytning’ fx ved berøring. En anden vigtig måde, SARS-2 spredes på, er spredning ved spytdråber fra munden. Denne form for spredning viser dette forsøg ikke. Se mere under faglig forklaring.
Tips til indkøb: Glo Germ-pulver kan købes på scandidact.dk, her kan der også købes en UV-lommelygte. Ønskes en stærkere UV-lampe kan disse købes på ravlygter.dk.
(Denne del skal ikke afsløres for eleverne. De skal danne deres egne hypoteser, som de så kan be- eller afkræfte efter eksperimentet):
To elever i klassen (udvalgt af læreren) får penslet deres hænder med Glo Germ-pulver, og de bliver instrueret i at opføre sig så normalt som muligt i undervisningen derefter. Gennemfør en almindelig undervisning, dog gerne en hvor eleverne ‘interagerer’ med hinanden, bevæger sig lidt rundt i lokalet og lidt ud og ind af lokalet. En ‘helt låst’ undervisningssituation, hvor eleverne sidder helt stille med en opgave placeret ved deres bord, vil ikke vise meget, da situationen er for låst.
Efter endt undervisning belyses undervisningslokalet med UV-lys. Hvor afsættes der spor, og hvor meget afsættes der? Er der områder, der er særligt ramt? Er de områder, hvor de to ‘smittede’ elever har opholdt sig, særligt berørt? Kan man følge ‘sporet’ efter de smittede elever gennem klassen?
Alle elever belyses med UV-lys for at registrere, om der er spor af ‘virus’ på deres kroppe. Vær særligt opmærksomme på ansigterne. Det registreres, om de to elever, der startede med at få Germ-pulver på hænderne, har flere spor i ansigtet end de andre elever.
Én ud af de to elever, der fik Germ-pulver på hænderne, bliver instrueret i at være særlig opmærksom på IKKE at berøre sig i ansigtet. Det registreres, om denne elev har mindre spor efter berøring, end den elev der fik pulver på sig, men som ikke fik instruktion.
OBS: Udvælgelse af elever
Det vil være en fordel, hvis læreren har udvalgt de to elever på forhånd. Hvis det kan lade sig gøre, vil det være en fordel, hvis det er en ‘corona-fri’ testet elever.
Elev 1: Får pulver på og instrueres i ellers at opføre sig så normalt som muligt
Elev 2: Får pulver på og instrueres i ellers at opføre sig så normalt som muligt, OG instrueres i IKKE at berøre sig i ansigt.
SARS-2 er et virus, COVID er sygdommen, og Corona er noget, vi kalder det generelt. SARS er et virus, der er dråbeoverført og optages over slimhinder (og fx ikke gennem hud). Det skal altså føres op til ansigtet (øjne, næse og mund) for at kunne smitte.
SARS-2 dråber er ikke så store som vanddråber, og falder ikke til jorden på samme måde, så disse SARS-2 dråber bliver hængende i luften i længere tid. Dråberne er så små, at man skal forestille sig en slags ‘tåge’ med dråber som bliver hængende i luften. SARS-2 kan overleve lidt udtørring og sidde på overflader op til 72 timer.
Der kan være op til flere millioner virus i én spytdråbe. Hvor meget det smitter afhænger af meget, fx personens eget immunforsvar. Afstand er derfor en vigtig beskyttelse, og du skal holde sig væk fra den ‘støvsky’ af virusdråber der findes omkring en person.
SARS-2 er en virus som egentlig kun kan overleve inde i en værtscelle. SARS-2 kan dog overleve i op til 72 timer på en overflade, inden dråben er tørret ud, og SARS-2 er død.
Handsker beskytter mod berøring, men du skal ikke føre handskerne op til ansigtet, hvor det SARS-2, der sidder på handskerne, kan overføres til dine slimhinder. Det bedste middel er at spritte hænderne af eller vaske dem – fx hver gang du går ind og ud af et supermarked, eller har rørt ved en kontaktflade.
SARS-2 kan ikke optages over huden, men det kan optages over slimhinderne (næse, øjne, mund og skridt). Det er meget svært, nærmest umuligt, ikke at røre sig i ansigtet og undgå, at virus føres derop. Mundbind beskytter mod berøring ved mund og næse men ikke øjne. Visir beskytter mod berøring ved alle tre dele, men hvis visiret ikke slutter helt tæt, så kan de små virusdråber let ‘bevæge’ sig forbi visiret.
Mundbind og visir beskytter ligeledes mod dråber fra din mund som spredes i luften omkring dig. Det er vigtigt, at mundbiddet er så ‘tæt’, at de små dråber ikke kan trænge igennem. Et engangsmundbind kan benyttes i cirka 4 timer i træk. Derefter skal man skifte til et nyt mundbind.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser