Undersøg effekten af antibiotika ved at dyrk bakterier på agarplader, hvor den ene er påsmurt antibiotika. I kan også gennemføre undersøgelse ved at erstatte antibiotika med rengøringsmidler eller andre variable.
@Naturfagskonsulenten. Denne undersøgelse er udlånt fra naturfagskonsulenten.dk. Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. Husk derfor at indberette materiale fra denne side, hvis din skole er udvalgt til Copydan.
Vær opmærksom på sikkerhedsforanstaltningerne, når man håndterer bakterier. Sørg for at bruge handsker og tape petriskålene godt til. Efter skålene er blevet tapet til, må de ikke åbnes igen.
Lad eleverne formulere hypoteser om hvad der vil være sket, inden I kigger til petriskålene efter bakterierne har vokset.
Lad eleverne arbejde videre med undersøgelsen, hvor de udvælge deres eget bakteriedræbende middel og tester dette efter samme undersøgelsesmetode. Husk at lade eleverne opsætte nye hypoteser, efter de har valgt deres eget ‘måske bakteriedræbende middel’.
En petriskål er teknisk udstyr. Det er en lav, rund skål af glas eller plastic, som er designet til at dyrke og studere bakteriekultur. Læs mere om petriskålen.
Undersøgelsen er udviklet af biolog og indehaver af Naturfagskonsulenten, Ulla Hjøllund Linderoth. Læs mere og find flere aktiviteter på naturfagskonsulenten.dk.
Variablen i dette eksperiment er mængden af antibiotika.
I kan også undersøge andre ‘bakteriedræbende midler’ såsom sæbe, salt, sukker eller håndsprit.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser