Eleverne undersøger, hvordan lyset kan reflekteres via spejle eller sølvpapir ind i en papkasse, hvor solen ikke skinner ind.
Husk, at advare eleverne om IKKE at blænde hinanden med reflekteret sollys.
Vandtemperaturen i kanden ved start:_______
Vi gætter på at vandet i kop nr. 1,2,3 eller 4 bliver varmest:_______
Temperatur i glas efter: | sort med låg | hvid med låg | sort uden låg | hvid uden låg |
30 minutter | ||||
1 time | ||||
1 dag | ||||
1 uge |
Når sollys bliver reflekteret i en helt blank overflade som fx et spejl vil indgangsvinklen være den samme som udgangsvinklen omkring en spejlingsakse, som står lodret på spejloverfladen – se tegning ovenfor.
Øvelsen gennemføres bedst på en solskinsdag, men i mangel af dette kan den også gennemføres med en lommelygte pr. gruppe. I så fald stilles papkassen med ryggen til lommelygtens lyskegle.
Eleverne klipper papskiver, og beklæder dem med sølvpapir.
Eleverne må forsøge sig frem til at finde de korrekte vinkler for at få sollyset reflekteret til et bestemt sted. Det tager lidt tid, og nogle elever prøver sig frem på baggrund af deres hverdagskendskab, men andre grupper vil forsøge at tage udgangspunkt i deres matematiske viden om spejlinger.
Eleverne opnår viden om indfaldsvinkler og udfaldsvinkler, samt forskellige materialers evne til at reflektere lys.
Matematisk tegne sig frem til en løsning for, hvordan spejlene skal placeres for at få lys ind i papkassen. Husk i givet fald at tage højde for solens skrå indstråling.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser