Formålet med denne undersøgelse er at se på, hvordan forskellige typer af ioniserende stråling påvirker levende celler. Inden i går i gang, formulerer I enten sammen i klassen eller i grupper en hypotese over jeres forventninger til undersøgelsens udfald.
@Naturfagskonsulenten. Denne undersøgelse er udlånt fra naturfagskonsulenten.dk. Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. Husk derfor at indberette materiale fra denne side, hvis din skole er udvalgt til Copydan.
Der skal bruges radioaktive kilder i undersøgelsen. Sørg for at elevernes håndtering af disse begrænses mest muligt, og at forsøgsopstillingen står i et tomt, aflåst lokale mens gærcellerne bestråles.
Observer løbende jeres eksperiment og noter, hvordan det udvikler sig. Når I afslutter eksperimentet, laver I en konklusion, hvor I sammenholder resultatet med jeres indledende hypotese.
En ballon er teknisk udstyr.
Undersøgelsen er udviklet af biolog og indehaver af Naturfagskonsulenten, Ulla Hjøllund Linderoth. Læs mere og find flere aktiviteter på naturfagskonsulenten.dk.
Variablen i denne undersøgelse er strålingskilden i form af forskellige typer af hhv. radioaktiv og ultraviolet stråling.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser