VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit, inden du går i gang. Når du arbejder med kemikalier, er det vigtigt at bruge sikkerhedsbriller og handsker. Læs altid vejledningen på kemikalieflasken, før du går i gang.
Undersøg, hvor længe væsken er i stand til at afgive lys. Hvordan kan man undersøge, hvad der får lysdannelsen til at stoppe? Prøv at give et forslag til et eksperiment, der kunne give viden om det.
Nogle metaller opløses lettere i vand end andre. Det er fordi, der er forskel på, hvor nemt de bliver oxideret. Natrium er et eksempel på et metal, der oxideres relativt nemt, og kobber er et
metal, der oxideres relativt mindre.
Hvor nemt et metal oxideres, kan man se i det, der hedder spændingsrækken:
Li, Cs, K, Ba, Ca, Na, Mg, Al, Mn, Zn, Cr, Fe, Co, Ni, Sn, Pb, H, Cu, Ag, Hg, Pt, Au
Natrium (Na) står relativt langt til venstre sammen med de metaller, der nemt oxideres, og kobber (Cu) står længere til højre. Helt til højre står de ædle metaller. Ædle betyder, at de ikke nemt oxideres. Det er derfor, at fx guld (Au) er så uforgængeligt.
Når et metal bliver oxideret, ændrer det sig fra at være et grundstof til at være positive ioner. Disse ioner kan opløses i vand, fordi de tiltrækkes af oxygenatomet i vandmolekylerne.
Man får en kobbermønt til at oxidere hurtigere i vand, hvis man tilføjer et molekyle, som det kan reagere med. I dette tilfælde tilsætter man brintoverilte. For at hjælpe det endnu mere på vej, tilsætter man ammoniak. Nu dannes der kobberioner.
I forsøget kan man få kobberionerne til at danne lys ved at lade dem reagere med molekylet.
Nurdrage: Ghostmetal
Testoteket: Blod på gerningsstedet
Den store danske: Spændingsrækken
En præcisionsvægt er en analog høj-teknologi. Massen på vægten balanceres af en kraftpåvirkning fra elektromagneten, der øges proportionalt med massen på vægten. Herved øges strømmen gennem elektromagneten, som kan måles og digitaliseres.
Digitaliseringen af strømsignalet er digitalt høj-teknologisk.
Læs mere om præcisionsvægte her
Prøv at variere mængden af ammoniak – hvilken betydning har det for lysdannelsen? Din variabel er mængden af ammoniak.
Find andre metaller, der også kan lyse i denne opløsning (det skal være noget, som du kan undvære). Er der forskel på, hvor meget de lyser? Er der sammenhæng mellem metallets placering i spændingsrækken, og hvor meget det lyser? Din variabel er her metallet.
Prøv at variere temperaturen af væsken – hvilken betydning har det for lysdannelsen? Din variabel er temperaturen.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser