Man tænker normalt på vægtløshed, som noget man kun kan opleve i rummet, men det er faktisk muligt at simulere vægtløshed her på jorden, dog kun i korte perioder. I dette forsøg kan du på en meget simpel måde vise vægtløshed i en sodavandsflaske.
Forsøget bør udføres udendørs.
Når flasken står på bordet presses vandet ud af flasken på grund af vægten af vandet ovenover hullet. Når flasken kastes op i luften bremses såvel flasken som indholdet, og derved kommer flaske og indhold i en vægtløs tilstand, og derfor presses vandet ikke længere ud af flasken.
Det kilder i maven
En tur i rutsjebanen eller “Det gyldne tårn” giver et øjebliks vægtløshed. Her kan man på egen krop opleve, hvordan maven ikke længere tynges af sin vægt, og det giver et sug i maven.
Einstein og relativitetsteorien
Forsøget illustrerer en del af det, der ledte Einstein frem til relativitetsteorien. Einstein tænkte nemlig over, hvordan man kan mærke forskel på om man står på Jorden og mærker tyngdekraften eller man står i en elevator i det ydre rum, der accelereres opad. Pointen er, at man ikke kan mærke forskel.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser