Et hologram er en avanceret form for fotografi, hvor billedet viser motivet tredimensionelt og ser ud som om det har dybde. I dette illustrationsforsøg skal I se, hvordan man laver et hologram, hvorefter I skal prøve at gennemføre samme illustrationsforsøg, hvor I laver jeres eget hologram.
Hvad skete der i Kometernes Jul?
Viggo V. bruger hologrammer af sig selv overalt, fx bruger han mange hologrammer af sig selv på Planet 9 for at forvirre eleverne fra Astrocampen i hans sidste forsøg på at skaffe magilium og forhindre Astrocamp-eleverne i deres gode ærinde, men kan Astrocamp-eleverne også lave hologrammer af dem selv og bruge dem til at forvirre Viggo V.?
Hvad er den naturvidenskabelige erkendelse?
Erkendelse nummer 8: Fundamentale fysiske naturkræfter virker overalt i universet. Centrale ord: Lys, molekyler, stråling, naturkræfter.
Hvad skal I lave i undersøgelsen?
Vi er i dag gode til at skabe interessante optiske illusioner, som snyder de menneskelige sanser. Et godt eksempel på en optisk illusion er et hologram, hvor vi bliver ‘snydt’ til at tro, at personen der vises via et hologram står i rummet i virkeligheden.
I dette illustrationsforsøg skal I først se, hvordan Søren og Kasper snyder jer med hologram. Derefter skal I prøve at efterligne deres teknik og lave jeres eget hologram.
TIP: Dette illustrationsforsøg virker bedst, hvis I bruger en plastflaske, der har så lidt krumning oppe i toppen som muligt. Den optimale vinkel er 45 grader.
Forberedelse
Lav hologrammet
TIP: Skru så meget op for lyset på tablet eller telefon som muligt og sluk lyset i lokalet.
Vis gruppens hologram for de andre grupper. Prøv at afspille jeres egen film via en af de andre gruppers flaske (eller andet medie de har valgt). Fungerer det, og ser I det samme denne gang?
Fysiske naturlove afgør, hvordan lys bliver afbøjet af fx spejle. Fordi vi har forstået, hvordan det virker i detaljer, er det i dag muligt at skabe interessante optiske illusioner som fx hologrammer, som snyder de menneskelige sanser.
Et godt eksempel på sådan en optisk illusion er hologrammet, hvor vi bliver ‘snydt’ til at tro, at personen, der vises via et hologram, står i rummet i virkeligheden.
Holografi blev beskrevet i 1947 af den ungarske fysiker Dennis Gabor (1900 – 1979). Han fik tildelt Nobelprisen i fysik i 1971 for hans opdagelse.
Hologrammer bruges tit som “fremtidens 3D-billeder” i science fiction-bøger og -film, som for eksempel i tv-serien Star Trek og Star Wars.
Holografi er en avanceret form for fotografi, hvor billedet, et såkaldt hologram, viser motivet tredimensionelt og ser ud til at have dybde. Holografiteknikken bruges til at lave virkelighedsnære og virtuelle billeder af genstande. Metoden kan også anvendes til at lagre information optisk.
I refleksionshologrammer bruges den slags holografi, der kan ses i normalt lys, to laserstråler og en fotografisk plade til at tage et billede af objektet.
Hologrammer fungerer ved at skabe et billede sammensat af to overlagrede 2-dimensionelle billeder af det samme objekt set fra forskellige referencepunkter.
En fotografisk plade bliver belyst med refleksioner fra genstanden, som skal affotograferes og samtidig med laserlys direkte fra hovedlyskilden. Samspillet mellem lysbølgerne fra genstanden og fra lyskilden danner et mønster, som bliver registreret på filmen.
Når filmen bliver fremkaldt og efterfølgende bliver belyst, kan man se dette mønster i form af et tredimensionelt billede.
Du kan få elevstyring ind i undersøgelsen ved at lade eleverne vælge andre materialer end flaske som ‘visningsmedie’. Hvad kan fungere, og hvad fungerer bedst?
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser