Find faserne i celledeling (mitose), ved at farve kromosomer i løgrødder, så de bliver tydeligere end det øvrige cellemateriale. Det er fedt at se kromosomer og stadier af celledeling i mikroskop
@Naturfagskonsulenten. Denne undersøgelse er udlånt fra naturfagskonsulenten.dk. Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen. Husk derfor at indberette materiale fra denne side, hvis din skole er udvalgt til Copydan.
Karmineddikesyre er ikke “elev-venligt”, så det kræver lærerhjælp.
Til forsøget skal du bruge løg, der er begyndt at danne rødder. Det tager ca. 7 dage for løg at udvikle rødder, og økologiske løg har bedst chance for at udvikle rødder.
Løgene skrubbes i bunden med en neglebørste eller andet for at stimulere rodvæksten. Sæt derefter løgene i et (hyacint)glas, således at der er ca. 1 cm fra løgbund til vandoverflade. Sæt gerne fire løg i gang, da der ikke er held med roddannelsen hos alle løg. Efter 7 dage skulle der gerne være løgspidser med vævsområder, der er i celledeling.
Et mikroskop er et analogt og lavteknologisk stykke teknisk udstyr. Mikroskopet bruges til at danne et forstørret billede af et objekt. Ordet mikroskop er sammensat af følgende græske ord: mikrós for ‘lille’ og skopein for ‘at betragte’.
Der findes følgende kendte typer mikroskoper:
Undersøgelsen er udviklet af biolog og indehaver af Naturfagskonsulenten, Ulla Hjøllund Linderoth. Læs mere og find flere aktiviteter på naturfagskonsulenten.dk.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser