Eleverne tester magnetfeltet omkring en magnet med brug af forskellige materialer.
Årsagen til, at nogle materialer som plast, papir og træ ikke påvirker magnetfeltet er, at disse materialer ikke kan blive magnetiske og tiltrækkes af en magnet. På den anden side vil en stålsaks svække magnetfeltet, og det ser ud som om, saksen klipper magnetfeltet over. Men magnetiske felter kan ikke skæres over, så en plastiksaks kan ikke bruges til at ‘klippe magnetfeltet’.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser