Man tager på, hvis der er for meget energi i den mad, man spiser, i forhold til det kroppen forbrænder. Men vil det så sige, at der er mindre chance for at tage på, hvis man spiser noget mad, der allerede er forbrændt en lille smule, inden man spiser det? Fx ristet brød? Det undersøger vi med et hjemmelavet kalorimeter.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit inden, du går i gang. Forsøget skal laves under punktsug eller i stinkskab, og der skal benyttes handsker, når I rører ved den opvarmede dåse.
1. Dagen før denne øvelse udføres, skal man tørre noget toastbrød i ovnen. Sæt ovnen på varmluft og på laveste temperatur, og lad det stå i mange timer, fx hen over natten. Derefter kan det opbevares i en lukket beholder, fx en plastikpose med knude
2. Sæt en metalbeholder (fx en tom sodavandsdåse) op på en vægt, og nulstil vægten
3. Hæld 100 gram vand i dåsen
4. Spænd dåsen fast i et stativ, og sæt stativet hen til et udsug
5. Sæt et termometer i vandet, og noter temperaturen
6. Sæt nu et ståltrådsstativ (i videoen kan du se, hvordan du skal lave det) op på
vægten, og nulstil
7. Knæk et lille stykke tørret brød af, og sæt det fast på ståltrådsstativet. Noter vægten
af brødet
8. Sæt ild til brødet, og lad det brænde i nogle sekunder, så du er sikker på, at ilden har
fået fat
9. Flyt nu stativet ind under metalbeholderen med vand, og noter, hvad vægten af det
brændende brød er i samme øjeblik
10. Du kan evt. vælge at røre rundt i vandet med en rørepind eller ske (Brug ikke
termometeret – man skal aldrig bruge et termometer til at røre rundt med)
Noter, hvad temperaturen af vandet er nået op på, der hvor ilden i brødet går ud.
Gentag dette mindst to gange, men gerne endnu flere gange alt efter, hvor lang tid du
har.
Gentag samme procedure for ristet brød, og sammenlign resultaterne.
Når man siger, at der er kalorier i mad, så mener man i virkeligheden, at maden indeholder energi. Man kalder denne form for energi for kemisk energi, fordi den ligger gemt i de kemiske bindinger, som molekylerne i maden består af.
Når man spiser mad, så forbrændes det i kroppen. Forbrændingen i kroppen er en kemisk reaktion. En kemisk reaktion er, når bindingerne mellem atomer ophæves, og nye dannes, sådan at atomerne hænger sammen med hinanden på nye måder. Ved forbrændingen frigives noget af denne kemiske energi, og det udnytter kroppen til at opretholde alle sine funktioner – musklernes bevægelse, hjernens aktivitet osv.
I sidste ende når kroppen har udnyttet al energien i maden, bliver den omdannet til varme. Man kan sige, at energien har fået en ny “form” nemlig varme. Det er derfra, at kroppens varme kommer. Det er fx også derfor, at man bliver ekstra varm af at bruge den ekstra mængde energi, det kræver at løbe en tur eller spille en fodboldkamp. Varmen forlader i sidste ende hele tiden kroppen, dvs. den bliver sendt ud til omgivelserne.
At man bruger ordet “forbrænding” om den kemiske reaktion, der sker i kroppen, kan virke lidt underlig, for der er jo ikke tale om, at der er ild inde i ens krop… Men faktisk er det alligevel det perfekte ord at bruge, for det er nemlig fuldstændig den samme kemiske reaktion, der sker – Uanset om maden forbrændes inde i kroppen, eller om man sætter ild til det! Det er også den samme energimængde, der frigives. I kroppen sker forbrændingen af maden bare langsommere, end når man sætter ild til det, så frigivelsen af energi i kroppen er langsommere, og kroppens temperatur kan dermed holdes på 37 ℃ hele tiden.
Hvis man vil måle, hvor meget energi der er i mad, så kan man bruge et kalorimeter. Princippet i et kalorimeter er, at man sætter ild til maden, og dermed lader det forbrænde. Den kemiske energi bliver frigivet og omdannet til varme. Hvis man gør dette nede under en metalbeholder med vand (kalorimeteret), så vil varmen trænge ind i vandet, og vandets temperatur vil stige. Jo mere vandets temperatur er steget, jo mere energi var der i maden.
Det siges, at det var selveste Antoine Lavosier, en stor videnskabsmand, der i 1780 har opfundet princippet i et kalorimeter. Han brugte små forsøgsdyr, hvor man målte, dels hvor meget CO2 de udåndede, og dels hvor meget is som varmen fra dem kunne smelte. Derefter sammenlignede han dette med et stearinlys, hvor han også målte, hvor meget CO2 der blev frigivet fra det, og hvor meget is det kunne smelte. Her kunne Lavosier se, at CO2-mængderne og energimængderne var ens, og en stor opdagelse var gjort!
Man ved meget nøjagtigt, hvor meget energi der kræves for at få vands temperatur til at stige. Det kræver 4,18 joule at varme 1 gram vand op med 1 ℃ (for at være helt nøjagtig, så gælder dette, når vand er 0 ℃ varmt og skal varmes op til 1 ℃, da skalaen ikke er helt lineær, men det kan vi godt se uden om i dette forsøg). Så hvis man kender mængden af vand, og hvor meget det er steget i temperatur, så kan man med et simpelt regnestykke finde frem til hvor meget energi der er tilført. Hvis man fx har 100 g vand, der er steget 4 ℃, så må der være tilført: 100 g * 4 ℃ * 4,18 joule pr. gram pr. ℃ = 1672 Joule.
Det er meget almindeligt, at der på varedeklarationerne på en madvare står angivet, hvor meget energi der er i madvaren. Tit bruges betegnelsen kJ. Det betyder kilojoule, dvs. tusind joule. De 1672 joule i eksemplet ovenfor ville således svare til 1,672 kJ. En anden meget almindelig energienhed på madvarer er kcal, hvilket betyder kilokalorier. Det er det, vi i daglig tale bare kalder kalorier, men det betyder i virkeligheden tusind kalorier. Der er en simpel sammenhæng mellem joule og kalorier, 1 kalorie svarer nemlig til 4,18 joule. I eksemplet ovenfor ville de 1672 joule svare 400 kalorier, eller 0,400 kcal.
Termometre, der er baseret på væskesøjler, er en analog lavteknologi. Her benyttes en væske som kviksølv, der har en høj udvidelseskoefficient og derfor fylder væsentligt mere, når temperaturen stiger. Dette kommer til udtryk ved at væskesøjlen stiger. Læs mere om termometret her.
En præcisionsvægt er en analog høj-teknologi. Massen på vægten balanceres af en kraftpåvirkning fra elektromagneten, der øges proportionalt med massen på vægten. Herved øges strømmen gennem elektromagneten, som kan måles og digitaliseres. Digitaliseringen af strømsignalet er digitalt høj-teknologisk. Læs mere om præcisionsvægte her.
Andet teknologi eller udstyr. der bruges i forsøget, er et laboratoriestativ, en metaldåse og en lighter.
I videoen kan I se, at Kasper foretager beregninger på energiindholdet i joule. I skal benytte et regneark, hvis I vil lave de samme beregninger, fx et excelark.
Eksempler på de beregninger, der bliver vist i videoen:
Kolonne H ‘Energioptaget i vandet’:
4,186 (konstant) x kolonne G ændringen i temperatur x gram vand der blev opvarmet.
Ex: 4,186 x 4,1 C grader x 100 gram = 1.716,26 joule
Kolonne I ‘Energiindhold i joule pr. gram brød’:
Kolonne H ‘Energioptaget i vandet’ : Kolonne D ‘Forskellen i vægt på brødet før og efter afbrænding’
Ex. 1.716,26 joule : 0,22 gram = 7.801 joule pr. gram
Prøv at…
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser