Byg en magnetfeltplade af petriskåle, og se magnetfelterne på magneter og i forskelligt elektronisk udstyr.
Efter du har udført forsøget, tager du et billede af, hvordan magnetfeltet ser ud. Udfør derefter forsøget med de variable, du ønsker (se forslagene til variable øverst).
Tag et billede af magnetfeltet, for hver gang du laver forsøget med en ny variabel.
Tegn til sidst én samlet model, hvor alle magnetfelterne er præsenteret. Skriv en kort forklaring under hver af de tegnede magnetfelter – hvad er det, der gør, at magnetfelterne ser forskellige ud?
Jernfilspåner lægger sig langs magnetfeltlinjerne og gør på den måde magnetfeltet synligt. Jo tættere magnetfeltlinjerne ligger, jo kraftigere er magnetfeltet.
Magnetfeltet er tredimensionelt, men da jernfilspånerne ikke kan holde sig svævende, vises feltet kun i et plan. Hvis du kigger godt efter, kan du se, at nogle af spånerne næsten står lodret op i luften, fx fra midten af de runde magneter og i enderne på stangmagneter. Det indikerer, at der også er feltlinjer oppe i luften over magneten, men da tyngdekraften også hiver i jernfilspånerne, ligger de ikke oppe i luften, men kun lige omkring magneten.
Permanente magneter er en analog lav-teknologi. De fremstilles ved at magnetisere et materiale, der efterfølgende forbliver magnetisk i lang tid. Læs mere om magneter her
Undersøg magnetfelterne for forskellige magneter. Din variabel er magneten.
Undersøg magnetfelterne for forskelligt elektronisk udstyr. Din variabel er det elektroniske udstyr.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser