I denne aktivitet skal du bygge en simpel elektromagnet.
Vær opmærksom på, at batteriet kan blive meget varmt, fordi det kortsluttes flere gange. Brug aldrig strøm fra stikkontakten.
En vinding, der løber strøm igennem, er altid en magnet, men magneten bliver meget stærkere, når der er jern i vindingen. Hvis du bruger fx dobbelt så mange vindinger, bliver magneten også stærkere. Men hvis ledningen bliver alt for lang, bliver magneten svagere, fordi modstanden vokser, og strømmen bliver mindre.
Sømmet bliver til en magnet, som kan løfte papirklips. Papirklipsene falder af, når strømmen afbrydes. Det er altså kun, når der løber en strøm, at det er en magnet.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser