Nogle stoffer er bedre til at holde på varmen end andre. Det vil også sige, at det tager længere tid at opvarme dem. I dette forsøg kan du undersøge begrebet varmekapacitet.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Metallet i mønten har en høj varmekapacitet. Da den er højere end papirets varmekapacitet overføres varmen fra ildet gennem papiret. Mønten optager så at sige varmen fra ilden gennem papiret, og sikrer at temperaturen i papiret ikke bliver høj nok til at papiret kan brænde. Rundt om mønten svides papiret, men under metallet sker der ikke noget.
Hvis man lader flammen brænde længe nok under papiret, vil mønten til sidst nå en så høj temperatur at papiret vil brænde.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser