VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit, inden du går i gang. Forsøget skal udføres sammen med en voksen. Beskyttelsesbriller og plasthandsker er påkrævet. Forsøget må ikke laves i en lukket beholder!
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Brintoverilte (H2O2, også kaldet hydrogenperoxid) er en ustabil væske, som nemt omdannes til vand (H2O) og ilt (O2).
Brintoverilte er skadeligt i levende organismer, som derfor nedbryder brintoverilten. Det sker ved hjælp af enzymet katalase. Enzymer er en slags proteiner, der kan sætte gang i kemiske reaktioner.
Når man tilsætter gær til brintoverilte, vil enzymerne fra gæren også nedbryde brintoverilten, og der udvikles vand og ilt. Ilten danner mange små bobler, som får opvaskemidlet til at skumme kraftigt og får væsken til at udvide sig hurtigt og derfor skumme over. Reaktionen danner varme, hvilket varmer skummet op.
Se en demonstration af forsøget på denne engelske side.
Brintoverilte dannes naturligt i vores krop som et restprodukt fra andre reaktioner. Derfor har kroppen udviklet enzymet katalase (også kaldet peroxidase), der findes overalt i mennesket – dog primært i leveren.
Brintoverilten bruges også i kroppen af immunforsvaret til at ødelægge bakterier og lignende. Tidligere brugte man brintoverilte til at blege hår eller rense sår med, men man har fundet ud af, at det er skadeligt for cellerne, når det benyttes.
Brintoverilte bliver blandt andet brugt til rengøring og afblegning. Brintoverilte bliver til ilt og vand med tiden, men omdannelsen sker hurtigere, hvis der er urenheder tilstede. Den skummende effekt er med til at løfte snavset fra genstanden.
Mennesker og andre dyr lever ved at lave respiration, der kræver, at der er ilt tilstede. Ilten i luften kan nemt reagere og danne stoffer som brintoverilte. Derfor skal kroppen være i stand til at nedbryde brintoverilten.
Opvaskemiddel er teknisk udstyr, der bruges til at rengøre eller desinficere. Sæbe, som opvaskemiddel består af, er en fedtsyresalt, hvor en del er fedtopløselig, og en anden del er vandopløselig. Læs mere om sæbe her
Prøv at undlade vaskemidlet. Din variabel er mængden af vaskemiddel tilført.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser