Gå til hovedindhold

Fra forsøg til naturvidenskabelige undersøgelser - brug frihedsgrader som didaktisk redskab

Som underviser kan du tit opleve kaotiske tilstande, hvis eleverne slippes løs og arbejder helt frit og åbent med et forsøg. Du kan derfor med stor fordel dele forsøget op i seks trin og derefter forholde dig til, hvorvidt eleverne skal arbejde struktureret, guidet eller åbnet i hvert trin af forsøget. Det kalder vi frihedsgrader.

Klik på figuren, og bliv klog på brug af frihedsgrader i undervisningen

Vælg frihedsgrad

Som underviser udvælger du, hvilken frihedsgrad eleverne skal arbejde med i hvert af trinnene i et forsøg. Vi har udviklet et redskab, du kan bruge som didaktisk redskab, når du skal planlægge, hvordan eleverne skal arbejde med forsøget. Redskabet kan du downloade i boksen til højre her på siden.

Testotek-forsøg deler vi op i følgende seks trin:

  • Naturfagligt spørgsmål 
  • Hypotese 
  • Design
  • Undersøgelse
  • Analyse
  • Konklusion

I hvert af trinnene kan eleverne arbejde struktureret, guidet eller åbent - som underviser udvælger du, hvordan der skal arbejdes i hvert trin. 

Et eksempel

I et forsøg om ledningsevne beslutter du, om eleverne skal arbejde struktureret, guidet eller åbent i trinnet 'Design'. Der skal bruges materialer i designtrinnet, og valget af materialer kan gøres struktureret, guidet eller åbent:

Struktureret materialevalg vil være, at eleverne måler ledningsevne på fem materialer, du som underviser har valgt.

Eleverne kan også arbejde guidet med materialevalg, fx ved at du lader eleverne vælger fem materialer ud af et udvalg på 20.

Arbejder eleverne åbent med materialevalg, vælger eleverne helt selv materialer, fx fra skolens omgivelser eller med materialer medbragt hjemmefra.