Gå til hovedindhold

Brug Testoteket til dit klassetrin

Forsøg til store og små

Testoteket rummer forsøg fra indskoling til gymnasiet

Mange af forsøgene er anvedelige i mange faglige kontekster og på mange niveauer. Her kan du finde forsøg til netop dit klassetrin.

Din søgning matcher 126 forsøg

 

Adskil farver med elektricitet

7. klasse - 3. g
Molekyler er små - meget små! De er næsten den yderste, mindste grænse for størrelse. Derfor er det umuligt at sortere en blanding af molekyler ét for ét på samme måde, som man sorterer sine strømper. Til gengæld kan man gøre det med elektricitet!   
vis forsøg

Det loopende pendul

4. klasse - 3. g
Et pendul svinger normalt frem og tilbage. Men her kan man lave et pendul, der kun svinger den ene vej. Og så kan det endda redde ‘livet’ på et vinglas. Hvornår har man nået den yderste grænse for svingninger? 
vis forsøg

Ble-sne

0. klasse - 3. g
I forsøget ser vi på, hvordan man kan lave sne om sommeren. Samtidig undersøger vi, hvor vanvittigt meget vand en ble kan indeholde uden at lække. 
vis forsøg

Hibiscus pH-papiret

4. klasse - 3. g
I forsøget ser vi, hvordan man kan bruge bruge knoppen fra en rød hibiscusblomst til at lave en farveskiftende pH-indikator.
vis forsøg

Ispinde-domino

Før-skole - 10. klasse
Du kender spillet Domino, men kender du ISPINDE-domino? Her gælder det om at lave en kædereaktion med ispinde. Akkurat som når man laver en kædereaktion med dominobrikker. Og du kan lave den så lang, som du vil. Det er kun antallet af pinde der sætter grænsen! 
vis forsøg

Usynlighedsmaskine

4. klasse - 3. g
Her kan man lave sin egen usynlighedsmaskine! Og samtidig lære noget om lys, materialer og brydningsindeks.
vis forsøg

Tegn på vand

1. klasse - 10. klasse
Vi eksperimenterer med whiteboardtuscher - de tuscher, der kan viskes af en tavle. Her viser det sig, at tuschtegningerne på nærmest magisk vis, kan komme til at flyde på vand. Og vi finder ud af, hvad densitet og polaritet har med eksperimentet at gøre.
vis forsøg

Fugt i fundamentet

4. klasse - 3. g
Aktivitetsvejledning Bor et hul i låget på en sodavandsflaske (kan evt. udføres af læreren på forhånd) og læg et lille stykke groft vævet stof ind i låget.
vis forsøg

Er blod magnetisk

4. klasse - 3. g
I forsøget ser vi på, hvad diamagnetiske og paramagnetiske materialer er for noget, og vi undersøger, om blod er magnetisk. Hæmoglobinet i blodet indeholder jern, og jern er magnetisk - er blod så også magnetisk?  
vis forsøg

Sandbunker du kan stå på

4. klasse - 3. g
Nyt forsøg til årets festivaltema Den yderste Grænse om, hvordan man mekanisk kan stabilisere iøvrigt løst sand så meget, at man kan stå på det, uden at det kollapser.
vis forsøg

Forbrænding af bioethanol

7. klasse - 10. klasse
Bioethanol indeholder temmelig meget energi i sine kemiske bindinger. En del af denne energi frigøres ved forbrænding. Det er derfor, man kan bruge det som brændstof til biler. I forsøget afbrændes bioethanol.
vis forsøg

Er der halogener i din madkasse?

7. klasse - 10. klasse
Der findes mange forskellige slags plast. Nogle af dem kan være sundhedsskadelige, hvis de bruges som fødevareemballage. Hvilken slags plast er din madkasse lavet af? 
vis forsøg

Hold varmen på vandet

4. klasse - 10. klasse
I forsøget undersøger vi, hvad isolering er, ved at holde en portion vand så varm som muligt 
vis forsøg

Alkoholers absorption af mikrobølger

7. klasse - 10. klasse
En mikrobølgeovn udsender mikrobølger. Vi er vant til, at mikrobølgerne udvikler varme. Men det er ikke alt, en mikrobølgeovn er god til at opvarme. I dette forsøg undersøger vi mikrobølgers absorption i 3 forskellige molekyler. 
vis forsøg

Citroner og balloner

4. klasse - 3. g
Når man skræller en citron, sprøjter der en masse små væskedråber ud af skallen. Vidste du, at de kan få en ballon til at sprænge? I dette forsøg undersøger vi, hvad det skyldes. 
vis forsøg

Tøjrens med CO2

7. klasse - 10. klasse
I forsøget ser vi, at CO2 på gasform opløser sig i vand, og får en indikator til at skifte farve fra blå til farveløs. 
vis forsøg

Rens muddervand med sand

0. klasse - 10. klasse
I dette eksperiment demonstreres det, hvordan man kan bruge almindeligt sand til at rense mudret vand.
vis forsøg

Puls mod aktivitet

7. klasse - 9. klasse
Hvor høj tror du din hvilepuls er? Hvor meget tror du ens puls svinger i løbet af en dag? Hvilke ting får pulsen til at ændre sig?
vis forsøg

Laserpuls

7. klasse - 9. klasse
Bestem din puls kun ved hjælp af et spejl, et laboratoriestativ, noget tape og en laser
vis forsøg
Deltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Sanne Vils Axelsen ©Astra

Vindviser

3. klasse - 10. klasse
Når man ser eller læser vejrudsigten, får man altid at vide, hvor vinden kommer fra. Med dette forsøg kan du bygge dit eget instrument, der viser hvilken retning vinden kommer fra - et godt redskab hvis du skal lave din egen vejrudsigt.
vis forsøg
FDeltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Vindmåler

3. klasse - 10. klasse
Vindhastigheden kan være svær at bestemme ved bare at stikke en finger i vejret. I dette forsøg skal du bygge en vindmåler, der kan måle vindhastigheden på vinden eller vindhastigheden på luften fra en føntørre.
vis forsøg

Varmt og koldt lys

7. klasse - 10. klasse
Det er blevet sværere at købe gammeldags glødepærer nu, end det var før i tiden. I dette forsøg kan du undersøge hvorfor. I dag er man gået over til andre typer lyskilder, der udsender lys på en helt anden måde.
vis forsøg

Varmluftsballon af skraldeposer

7. klasse - 10. klasse
Menneskets første flyvning skete ved hjælp af varmluftballoner. Varm luft kan udnyttes til at løfte ting, fordi varm luft vejer mindre end kold luft og den varme luft derfor stiger opad.
vis forsøg

Vandraket

7. klasse - 10. klasse
I dette eksperiment kan du lave en raket af en tom sodavandsflaske. Brændstoffet er drikkevand!
vis forsøg

Vandkugler

3. klasse - 10. klasse
Når en vanddråbe lander på din rude, fortsætter en hektisk kamp i dråben. Kampen om hvorvidt dråben skal have så lille en overflade som muligt og være kuglerund, eller om den skal binde sig til overfladen og flade mere ud. Nogle materialer binder vandet bedre end andre. Hvis materialet slet ikke binder vandet, laver det en rund kugle.
vis forsøg