Gå til hovedindhold

Alle forsøg

Her kan du søge på alle testotekforsøg - brug filterene i din søgning.

OBS - vær opmærksom på at alle cookies på youtube skal være slået til, for du kan se de videoer der hører til forsøget.

 

Du kan søge bredt på et klassetrin kombineret med et fag. Eller du kan søge mere smalt på svære faglige begreber, som polært/upolært, brydningsindeks, densitet eller tyngdekraft.  

HUSK at afslutte din søgning ved at klikke på knappen “søg”.

Din søgning matcher 190 forsøg

 

Adskil farver med elektricitet

7. klasse - A-niveau
Molekyler er små - meget små! De er næsten den yderste, mindste grænse for størrelse. Derfor er det umuligt at sortere en blanding af molekyler ét for ét på samme måde, som man sorterer sine strømper. Til gengæld kan man gøre det med elektricitet!   
vis forsøg
(c) Peter Southwood [CC BY-SA 3.0], WikiMedia Commons

Alger i rummet

7. klasse - 10. klasse
Alger laver fremtidens rummad. I dette forsøg skal du producere alger og undersøge, hvordan man skaber de rigtige vækstbetingelser for dem.
vis forsøg

Alkoholers absorption af mikrobølger

7. klasse - 10. klasse
En mikrobølgeovn udsender mikrobølger. Vi er vant til, at mikrobølgerne udvikler varme. Men det er ikke alt, en mikrobølgeovn er god til at opvarme. I dette forsøg undersøger vi mikrobølgers absorption i 3 forskellige molekyler. 
vis forsøg

Appelsinlys

0. klasse - 6. klasse
Du skal i dette forsøg lave dit helt eget stearinlys. Men i stedet for stearin skal der bruges madolie, og i stedet for en væge skal der bruges en appelsin!
vis forsøg

Bag en baconbolle af hvedemel

0. klasse - 10. klasse
Hvede er en af de fødevarer, der produceres mest af i verden, og 99 procent af alle mennesker spiser hvede dagligt. I dette forsøg skal du undersøge, hvilke to energiholdige næringsstoffer hvede egentlig består af - og som giver os energi til livet.
vis forsøg

Ballon i flaske

C-niveau - A-niveau
Måske har du lagt mærke til, at luften bevæger sig i to forskellige retninger, når du åbner vinduet for at lufte ud - den varme luft strømmer ud for oven, og den kolde luft kommer ind for neden. Dette skyldes, at varm luft fylder mere end den kolde. I dette forsøg skal du forsøge at puste en ballon op ved hjælp af temperatur.
vis forsøg

Ballon på grillspyd

3. klasse - 10. klasse
Når man puster en ballon op, vil der opstå en trykforskel mellem luften i ballonen og luften udenfor. Når ballonen punkteres hører man et brag, idet trykforskellen udlignes. I dette forsøg skal du punktere en ballon - men helt uden lyd!
vis forsøg

Ballonraketten

3. klasse - 10. klasse
I dette forsøg skal du lave en raket. En raket bevæger sig i princippet fremad på samme måde som en løbsk oppustet ballon. For at blive klogere på raketter kan man derfor kigge nærmere på balloner. Når en ballon bliver pustet op, kommer der tryk inde i ballonen, fordi gummiet gerne vil trække sig sammen, samtidig med at vi tilfører luft. Når man slipper ballonen, bliver trykket udlignet ved, at luften farer ud gennem mundingen. Dette får ballonen til at bevæge sig i den modsatte retning.
vis forsøg

Barometer

3. klasse - 10. klasse
I dette forsøg skal du bygge dit eget barometer - et instrument der gør dig i stand til at forudsige vejret.
vis forsøg

Ble-sne

0. klasse - A-niveau
I forsøget ser vi på, hvordan man kan lave sne om sommeren. Samtidig undersøger vi, hvor vanvittigt meget vand en ble kan indeholde uden at lække. 
vis forsøg

Bliver man slank af ristet brød?

4. klasse - A-niveau
Man bliver tyk, hvis der er for meget energi i den mad man spiser i forhold til det kroppen forbrænder. Men vil det så sige, at man bliver MINDRE tyk af at spise noget mad der allerede er forbrændt en lille smule inden man spiser det? Fx ristet brød? Det undersøger vi med et hjemmelavet kalorimeter.
vis forsøg

Bliver tøj mørkt eller gennemsigtigt når det blir vådt?

0. klasse - A-niveau
I forsøget ser vi på hvad der sker når lys bevæger sig gennem vådt og tørt tøj.
vis forsøg

Brandsikker ballon

7. klasse - 10. klasse
Når man puster en ballon op, vil der opstå en trykforskel mellem luften i ballonen og luften udenfor. Når ballonen punkteres, hører man et brag, idet trykforskellen udlignes.
vis forsøg

Brandvarm airhockey

3. klasse - A-niveau
De fleste har prøvet at spille airhockey. Men det er måske ikke alle, der har tænkt over, hvorfor pucken kan bevæge sig så let hen over bordet. Det er fordi, den i virkeligheden svæver på en luftpude og slet ikke er i kontakt med bordoverfladen. Det samme kan ske med vanddråber, hvis de ligger på en meget varm overflade. På den måde kan man lave sin helt egen version af brandvarm airhockey.
vis forsøg
Workshop - Børsterobotter 3 - Big Bang 2016

Bristle Bot (Børsterobot)

3. klasse - A-niveau
I dag bruges robotteknologi på mange måder, og ikke kun til automatiseret industriel produktion eller til Mars-landinger. Robotteknologien bliver mere og mere synlig i din hverdag, for eksempel kan støvsugere, græsslåmaskiner og legetøj alle indeholde robotteknologiske systemer.
vis forsøg

Byg din egen solovn

7. klasse - 10. klasse
I dette forsøg skal du lave en ovn, der ikke bruger elektricitet, men i stedet udnytter solens energi. Denne type ovn kaldes en solovn. I fuld størrelse kan ovnen på en skyfri dag tilberede to til tre gryder med mad.
vis forsøg
Forsøg - Elektromagnetisme - sct_nicolai_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Byg en elektromagnet

7. klasse - 10. klasse
Undersøg, hvor stærk en elektromagnet I kan bygge med ledning og søm, og om andet end søm kan bruges.
vis forsøg
Astra_HCØ_Ejbyskole

Byg en elektromotor – udfordringen

4. klasse - 6. klasse
Den danske videnskabsmand H.C. Ørsted opdagede i 1820 forbindelsen mellem elektricitet og magnetisme. Den forbindelse kalder vi i dag for elektromagnetisme. Allerede i 1821 opdagede Faraday, at H.C.
vis forsøg

Byg et svævende tog – udfordringen

4. klasse - 6. klasse
Har du hørt lyden af et tog, der bremser ved en station? Den høje og larmende lyd kommer fra togets hjul. Hjulene på toget larmer, og de “stjæler” også noget af togets energi. Derfor har man opfundet tog, der kan køre uden hjul!
vis forsøg

Cheerios-effekten

0. klasse - 6. klasse
Nogle gange laver man faktisk eksperimenter, uden at man selv ved det! Dette forsøg har du sikkert set før - men uden at tænke nærmere over det. Morgenmaden klumper helt af sig selv sammen i mælken for øjnene af dig.
vis forsøg

Citroner og balloner

4. klasse - A-niveau
Når man skræller en citron, sprøjter der en masse små væskedråber ud af skallen. Vidste du, at de kan få en ballon til at sprænge? I dette forsøg undersøger vi, hvad det skyldes. 
vis forsøg

Dampbåd

3. klasse - 10. klasse
Damp kan udnyttes i maskiner. Derfor satte dampmaskiner gang i mange opfindelser for cirka 250 år siden, hvor dampmaskinen blev en vigtig del af den industrielle revolution. I dette forsøg skal du bruge vand og damp til at skabe kraft og bevægelse.
vis forsøg

Dansende popcorn

3. klasse - 10. klasse
I dette forsøg kan du undersøge, hvilke sammenhænge der er mellem vibrationer og lyd. Måske har du kigget på en højtaler som spiller musik, og opdaget at den bevæger sig.
vis forsøg

Dansende rosiner

0. klasse - 6. klasse
Rip, Rap og Rup hævede et sunket skib i 1949 ved at blæse bordtennisbolde ind i skroget - en opfindelse, som 20 år senere faktisk blev brugt i virkeligheden. Idéen kunne ikke pattenteres, fordi den tilhørte Anders And og Co. Her kan der ligeledes anvendes gasbobler til at løfte et tungere emne op i vandet.
vis forsøg

Den elektromagnetiske gynge

7. klasse - A-niveau
I forsøget ser vi på hvordan man kan inducere en spænding med en magnet, derkan få en anden magnet langt væk, til at flytte sig.
vis forsøg

Den flyvende slange

0. klasse - 6. klasse
Luft kan bevæge sig frit i alle retninger. Når luft bliver varmet op, vil det bevæge sig opad, mens det vil falde mod jorden, hvis det bliver kølet ned. I dette forsøg skal vi se, hvad der sker med slangen, når vi udsætter den for varm og kold luft.
vis forsøg

Den levende mælk

0. klasse - 6. klasse
I dette forsøg skal du lave et levende maleri i mælk med hjælp fra opvaskemiddel. Hvidt lys indeholder alle regnbuens farver. Farver ser forskellige ud, fordi de reflekterer og absorberer det hvide lys med forskellige bølgelængder. Man kan danne nye farver ved at blande forskellige farver. Nu skal du blande farver og bruge sæbe til at skille farverne ad igen.
vis forsøg

Den magiske finger

0. klasse - 10. klasse
I dette forsøg kan du se - nærmest ved hjælp af magi - hvordan kanel reagerer med din finger i vand
vis forsøg
Balloner - Big Bang 2016

Den store og lille ballon

3. klasse - 6. klasse
I dette forsøg kan du se, hvordan luft altid vil forsøge at udligne forskel i tryk. Der er fx højere tryk inden i en ballon, idet gummiet presser luften sammen.
vis forsøg

Den svævende ballon

3. klasse - 10. klasse
Balloner fyldt med forskellige luftarter vil enten stige til vejrs eller synke, alt efter massefylden af luftarten i ballonen i forhold til luften udenom. Men hvad hvis massefylden er den samme?
vis forsøg

Den umulige håndsæbe

3. klasse - 6. klasse
I dette forsøg skal du lave en god lille nytårsløjer: Forbered sæben, så dine forældre - eller gæster - får en mærkelig oplevelse, når de vil vaske hænder...
vis forsøg
Engagerede børn til Science i Forum 2016 - Foto: Sanne Vils Axelsen ©Astra

Den usynlige bakke

3. klasse - A-niveau
I dette forsøg skal du på detektivjagt efter en teori. Du bliver præsenteret for en dåse, der, når den bliver lagt ned og trillet hen langs et bord, triller tilbage igen til udgangspunktet. Og den bliver ved med at komme tilbage, ligegyldigt hvor mange gange du skubber den af sted. Næsten som hvis du trillede den op ad en bakke, og den kom tilbage igen af sig selv.
vis forsøg

Den usynlige konvolut

0. klasse - A-niveau
Man må ikke åbne breve, der ikke er adresseret til en selv. Derfor rummer de altid noget ukendt. Men måske kan du alligevel få et smugkig med lidt hjælp fra fysik og kemi!
vis forsøg

Det loopende pendul

4. klasse - A-niveau
Et pendul svinger normalt frem og tilbage. Men her kan man lave et pendul, der kun svinger den ene vej. Og så kan det endda redde ‘livet’ på et vinglas. Hvornår har man nået den yderste grænse for svingninger? 
vis forsøg
Æg og kyllinger til Science i Forum 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Det svulmende æg

3. klasse - 10. klasse
Et æg kan "tvinges" til at opsuge eller afgive vand - alt efter hvad der er opløst i vandet.
vis forsøg
Workshop - Dissekering 4 - Big Bang 2016

Dine lunger

3. klasse - 10. klasse
Mennesker har brug for at trække vejret for at kunne leve. Forskellige lungesygdomme kan påvirke vores evne til at trække vejret. Dette forsøg skal illustrere, hvordan det føles at lide af en lungesygdom, hvor man kan have svært ved at trække vejret.
vis forsøg

Elefantens tandpasta

3. klasse - 10. klasse
Når kroppen nedbryder den mad, vi spiser, dannes der bl.a. små mængder brintoverilte, der er skadelige for levende celler. Heldigvis kan vores lever nedbryde brintoverilten lynhurtigt og omdanne det til vand og ilt for at undgå denne skade. I dette forsøg skal vi se på omdannelse af brintoverilte til ilt og vand med hjælp fra bagergær.
vis forsøg
Forsøg - Elektromagnetisme - Krogaardskolen_6_klasse - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Elektricitet og magnetisme

4. klasse - 10. klasse
Undersøg, hvordan nogle materialer kan lede strøm, men ikke kan magnetiseres, og hvordan nogle materialer ikke leder strøm og ikke påvirker magnetfeltet.
vis forsøg
Elektromagnetens poler - HCØ - @Astra

Elektromagnetens poler

7. klasse - 10. klasse
Formålet med aktiviteten er at undersøge, om der er poler på elektromagneter, og om det er muligt selv at bestemme, hvor polerne skal være på en elektromagnet.
vis forsøg

En tæt utæt flaske

0. klasse - 6. klasse
Overfladespænding er grunden til at dråber bliver helt runde, og at nogle dyr kan gå på vandet. Selvom man ikke kan se det, skyldes overfladespændingen at vandmolekylerne, som vand består af, tiltrækker hinanden. I dette forsøg kan du bruge overfladespændingen til at snyde dine venner!
vis forsøg

Energi i farver

7. klasse - A-niveau
I dette forsøg skal du undersøge, om der er forskel på, hvor meget energi lyset fra forskellige farver transporterer.
vis forsøg

Er blod magnetisk

4. klasse - A-niveau
I forsøget ser vi på, hvad diamagnetiske og paramagnetiske materialer er for noget, og vi undersøger, om blod er magnetisk. Hæmoglobinet i blodet indeholder jern, og jern er magnetisk - er blod så også magnetisk?  
vis forsøg

Er der halogener i din madkasse?

7. klasse - 10. klasse
Der findes mange forskellige slags plast. Nogle af dem kan være sundhedsskadelige, hvis de bruges som fødevareemballage. Hvilken slags plast er din madkasse lavet af? 
vis forsøg

Er der liv på planeten?

3. klasse - 10. klasse
I dette forsøg skal I undersøge tre overfladeprøver fra en anden planet, og se om I kan afgøre, om der er tegn på liv på planeten.
vis forsøg

Et levende monster af kartoffelmel

3. klasse - A-niveau
Væsker er flydende – det ved enhver. Det mest almindelige eksempel er vand. Men der findes faktisk væsker, der opfører sig helt anderledes end vand. De kan nemlig blive til faste stoffer, når de udsættes for tryk. Og det kan nærmest se ud som om, at væsken kommer til live, når man trykker på den med en højttaler.
vis forsøg

Et lommemikroskop

3. klasse - A-niveau
Lys har den egenskab, at det spredes eller samles. Et mikroskop virker ved, at en linse (eller flere) samler det lys, der kommer igennem, og derved forstørrer det, man kigger på. Mikroskopet er som regel både stort og tungt, fordi linsen skal kunne justeres meget fint. I dette forsøg skal vi bygge et mikroskop, der er så lille, at du kan have det i lommen!
vis forsøg
Æg og kyllinger til Science i Forum 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Et spiseligt sølvæg

3. klasse - A-niveau
I dette forsøg kan du blive klogere på, hvordan man kan blive fri for at bruge vinduesviskerne på en bil, samtidig med at du lærer om, hvordan lyset kan transporteres gennem en lysleder. Begge dele er eksempler på, at man udnytter naturvidenskaben til opfindelser, der gør din hverdag smartere!
vis forsøg
Et svingende magnetfelt - HCØ - @Astra

Et svingende magnetfelt

7. klasse - 10. klasse
Eleverne undersøger, hvordan vekselspænding skaber et svingende magnetfelt, og hvordan svingningernes størrelse og udbredelse afhænger af forskellige variabler.Teknol
vis forsøg
Livet er opstået i vand - videnskaben på besøg 2016

Et vandur

0. klasse - A-niveau
Du skal i dette forsøg måle tiden med dit eget hjemmelavede ur - et ur der kører på vand! Uret skal kunne måle i intervallet mellem 10 sekunder og 3 minutter. Man kan i klassen lave en konkurrence om, hvem der kan lave det mest præcise ur.
vis forsøg

Få vand til at koge ved 50 grader

3. klasse - 10. klasse
Vand koger ved 100 grader celsius, men er det altid sådan? Se her, hvordan vand kan koge ved 50 grader celsius og lær, hvorfor det så vigtigt at have en rumdragt på.
vis forsøg

Filmhjulet - lav din egen film

0. klasse - 10. klasse
I dette forsøg skal du bygge en simpel model af en filmfremviser, et filmhjul. Filmhjulet giver en idé om, hvordan en filmfremviser fungerede i gamle dage og giver samtidig en forståelse af, hvordan stillbilleder kan blive til en film med bevægelser.
vis forsøg

Flammer, der peger skråt op

3. klasse - A-niveau
Når bussen standser op, mærker du, hvordan du bliver trykket fremad i bussen. Men hvis du holdt en ballon med helium i hånden, ville den blive trykket tilbage i bussen. Her kan du lære hvorfor.
vis forsøg

Flaskemusik

3. klasse - 10. klasse
Spil musik på sodavandsflasker, som kan stemmes som forskellige toner med vand.
vis forsøg

Flyvende bold

3. klasse - 10. klasse
Selvom luften er usynlig, så har luften en massefylde. Luftens massefylde kan være en ulempe fx som luftmodstand, når man cykler, men den kan også være til gavn. Luften er nemlig med til at skabe opdrift for fly og fugle, så de kan flyve. Denne opdrift skyldes, at luftmasserne bevæger sig med forskellig hastighed, og det handler dette forsøg om.
vis forsøg

Flyvende tebrev

3. klasse - 10. klasse
I dette forsøg skal du demonstrere, hvordan varm luft stiger til vejrs ved at lave en miniraket af en tepose.
vis forsøg

Fornemmelse for tid

4. klasse - 6. klasse
Nogle gange føles tiden uendelig langsom, og andre gange alt for hurtig! I denne aktivitet undersøges om ens fornemmelse for tid, er påvirket af hvad du laver.
vis forsøg

Forskellen mellem masse og vægt

7. klasse - A-niveau
I hverdagen vil de fleste mennesker nok sige, at en genstands 'vægt' og dens 'masse' bare er to forskellige måder at sige præcis det samme. Men de tager fejl! Her skal du lave et forsøg, hvor du kan prøve at finde frem til forskellen på en sodavands masse, og hvor meget den vejer, eller med andre ord; vise forskellen mellem massen og vægten af en sodavand.
vis forsøg

Fotosyntese

0. klasse - 6. klasse
I dette forsøg vil du få kendskab til, hvordan træer og andre planter "trækker vejret", indtager næring og vokser. Du vil få en forståelse af, hvad lys og mørke betyder for fotosyntese, samt om der er forskel på fotosyntesen i forskellige blade. Samtidig vil du få en forståelse af, hvorfor træer og planter er meget vigtige for dig som menneske.
vis forsøg

Fugt i fundamentet

4. klasse - A-niveau
I dette forsøg sættes der fokus på jordbundsforhold og bygninger, der styrter sammen, fordi jorden skrider.
vis forsøg
Balloner - Big Bang 2016

Gærballoner

3. klasse - A-niveau
I dette forsøg viser vi, at der dannes en gas, når gær fodres med sukker, nemlig gassen kuldioxid (carbondioxid), der forkortes CO2. I forsøget puster gassen en ballon op, og får ballonen til at flyde ovenpå i et glas med vand.
vis forsøg

Hastigheden af et nervesignal

3. klasse - A-niveau
I vores krop sender nervesystemet mange vigtige signaler rundt. Det er fx nervesystemet, der sender signal fra hjernen til musklerne, når vi beslutter os for at spænde en muskel. I dette forsøg skal vi måle, hvor hurtigt nerverne kan sende signaler rundt i kroppen hos dig og dine klassekammerater.
vis forsøg

Hibiscus pH-papiret

4. klasse - A-niveau
I forsøget ser vi, hvordan man kan bruge bruge knoppen fra en rød hibiscusblomst til at lave en farveskiftende pH-indikator.
vis forsøg

Hjemmelavet hjemmebiograf

I dette forsøg skal du bygge en model af en hjemmebiograf. Billedet, man ser på lærredet i en biograf, kommer fra en projektor. I en almindelig projektor bliver et lille billede forstørret, så det fylder hele lærredet. I dette forsøg skal du lave din egen biograf ved at forstørre billedet fra din mobiltelefon med en lup.
vis forsøg

Hold varmen på vandet

4. klasse - 10. klasse
I forsøget undersøger vi, hvad isolering er, ved at holde en portion vand så varm som muligt 
vis forsøg

Hoppebold

3. klasse - A-niveau
I dette forsøg skal du få en hoppebold til at skifte retning, uden at den rammer en væg.
vis forsøg

Hvor stor er huden?

0. klasse - 6. klasse
Huden er meget vigtig for os mennesker. Huden fungerer som et skjold der beskytter kroppen mod påvirkninger udefra som slag, kulde, varme, stoffer og sygdomme. I dette forsøg kan du få et indtryk af, hvor stor huden er og hvor meget den vejer.
vis forsøg

Hvordan bliver man vægtløs?

3. klasse - 10. klasse
Du ved, at astronauter er vægtløse ude i rummet, men vidste du også, at du faktisk selv er vægtløs mange gange om dagen? Det kan du nemt vise med dette sjove forsøg.
vis forsøg

Hvordan kan planter bryde igennem asfalt?

7. klasse - A-niveau
Har du nogensinde lagt mærke til, at planter kan have så store kræfter, at de bryder op igennem asfalt? Det kan de, fordi de har cellevægge. Dette forsøg er et modelforsøg, hvor en ballon og en vasketøjspose bruges til at vise funktionen af en cellevæg.
vis forsøg
Elev med blå tunge. © Carsten Andersen for Astra

Hvordan smager du?

0. klasse - 10. klasse
Smagssansen er en af dine vigtigste sanser. Når du putter noget i munden, kan du med det samme smage, om det er noget du har godt af, eller om det er noget du hurtigt skal af med igen. Fx sur mælk. Med dette forsøg bliver du klogere på smagssansen og hvordan du smager på verden.
vis forsøg
Workshop - CanSat 5 - Big Bang 2016

Hvordan undgår en satellit at styrte ned?

6. klasse - 10. klasse
På grund af tyngdekraften trækker Jorden i de satellitter, der kredser om den. Med dette forsøg ser du, hvordan de ikke falder ned, og du får også en idé om, hvordan man kan bruge denne viden til at lande et rumskib.
vis forsøg
Elever tester deres nye raket. © Sanne Vils Axelsen for Astra

Hvordan virker en raket?

3. klasse - 10. klasse
Har du undret dig over, hvordan en raket virker? Her er nogle forsøg, der kan laves med rulleskøjter, som hjælpe til at forstå raketprincippet.
vis forsøg

Hvorfor tændes en nyfødt stjerne?

0. klasse - 10. klasse
Har du nogensinde undret dig over, hvordan stjerner som vores egen sol er blevet så varme, at de begynder at brænde? Ved hjælp af en simpel cykelpumpe kan du få en lille idé om, hvad det er, der sker.
vis forsøg

Ild suger vand

7. klasse - 10. klasse
Her kan du afprøve, hvordan du ved at opvarme og afkøle luft, kan suge vand op i et glas.
vis forsøg

Ild uden brand

7. klasse - 10. klasse
Når vand skifter tilstandsform, kræver det energi, hvilket bruges i dette tryllenummer.
vis forsøg

Is og vandstand

3. klasse - 10. klasse
Ved du hvorfor vandstanden i verdenshavene stiger, når indlandsisen på Grønland og isen på Sydpolen smelter, men ikke når isen på Nordpolen smelter? Lad to sjusser blive stående på dit køkkenbord, og få svaret.
vis forsøg

Ispinde-domino

Dagtilbud - 10. klasse
Du kender spillet Domino, men kender du ISPINDE-domino? Her gælder det om at lave en kædereaktion med ispinde. Akkurat som når man laver en kædereaktion med dominobrikker. Og du kan lave den så lang, som du vil. Det er kun antallet af pinde der sætter grænsen! 
vis forsøg

Kan et æg suge vand til sig?

0. klasse - 9. klasse
Et råt æg har gennemsigtig æggehvide. Hvis du koger ægget, så bliver æggehviden hvid. Men æggehviden kan faktisk blive gennemsigtig igen!
vis forsøg

Kan man drikke havvand?

0. klasse - 10. klasse
Jordens overflade er dækket af ca. 70% vand. Alligevel er mange steder på Jorden ramt af tørke og mangel på drikkevand. I dette forsøg skal du bygge en maskine, der kan lave det salte havvand om til rent drikkevand.
vis forsøg

Kan vi risikere at Jorden vælter?

3. klasse - 10. klasse
Jordens akse hælder en lille smule i forhold til en vinkelret bane rundt om Solen. Vis ved hjælp af et cykelhjul, hvordan den holder sig i balance i sin bane.
vis forsøg

Ketchupdykkeren

7. klasse - 10. klasse
Om et emne flyder eller synker i vand, handler om emnets massefylde i forhold til vandets. I dette forsøg er det muligt at ændre på emnets (ketchupposens) massefylde.
vis forsøg