Gå til hovedindhold

Fællesfaglige fokusområder

Mange af testotekets forsøg kan være aktuelle, når I skal designe en undersøgelse i forbindelse med arbejdet med de fællesfaglige fokusområder.

Herunder kan du søge på hvert af de seks fællesfaglige fokusområder. Du kan også forfine din søgning med et emneord, ex. giver søgningen “drivhuseffekt” og fællesfagligt fokusområde “Udledning af stoffer” 4 hits, der alle beskriver CO2 udlednings sammenhæng med drivhuseffekten.

Langt de fleste af forsøgene kan eleverne selv udføre, men vær opmærksom på at enkelte forsøg er det kun en lærer, der kan udføre. Det er tydeligt markeret på forsøgsvejledningen, hvis det er et lærerforsøg.

HUSK at afslutte din søgning ved at klikke på den grønne knap “søg”.

 

Din søgning matcher 45 forsøg

 

Pythagoras kop

4. klasse - A-niveau
I forsøget bygger du en kop, der tømmer sig selv, hvis du er grådig og fylder den meget op.
vis forsøg

Lygtefiskens hemmelighed

4. klasse - A-niveau
I dette forsøg laver du en kemisk reaktion, der frigiver lys - en reaktion som minder om den, der er i lygtefiskens ‘lygte’.
vis forsøg

Adskil farver med elektricitet

7. klasse - A-niveau
Molekyler er små - meget små! De er næsten den yderste, mindste grænse for størrelse. Derfor er det umuligt at sortere en blanding af molekyler ét for ét på samme måde, som man sorterer sine strømper. Til gengæld kan man gøre det med elektricitet!   
vis forsøg

Er der halogener i din madkasse?

7. klasse - 10. klasse
Der findes mange forskellige slags plast. Nogle af dem kan være sundhedsskadelige, hvis de bruges som fødevareemballage. Hvilken slags plast er din madkasse lavet af? 
vis forsøg

Hold varmen på vandet

4. klasse - 10. klasse
I forsøget undersøger vi, hvad isolering er, ved at holde en portion vand så varm som muligt 
vis forsøg

Alkoholers absorption af mikrobølger

7. klasse - 10. klasse
En mikrobølgeovn udsender mikrobølger. Vi er vant til, at mikrobølgerne udvikler varme. Men det er ikke alt, en mikrobølgeovn er god til at opvarme. I dette forsøg undersøger vi mikrobølgers absorption i 3 forskellige molekyler. 
vis forsøg

Tøjrens med CO2

7. klasse - 10. klasse
I forsøget ser vi, at CO2 på gasform opløser sig i vand, og får en indikator til at skifte farve fra blå til farveløs. 
vis forsøg

Rens muddervand med sand

0. klasse - 10. klasse
I dette eksperiment demonstreres det, hvordan man kan bruge almindeligt sand til at rense mudret vand.
vis forsøg
Deltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Sanne Vils Axelsen ©Astra

Vindviser

3. klasse - 10. klasse
Når man ser eller læser vejrudsigten, får man altid at vide, hvor vinden kommer fra. Med dette forsøg kan du bygge dit eget instrument, der viser hvilken retning vinden kommer fra - et godt redskab hvis du skal lave din egen vejrudsigt.
vis forsøg
FDeltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Vindmåler

3. klasse - 10. klasse
Vindhastigheden kan være svær at bestemme ved bare at stikke en finger i vejret. I dette forsøg skal du bygge en vindmåler, der kan måle vindhastigheden på vinden eller vindhastigheden på luften fra en føntørre.
vis forsøg

Varmt og koldt lys

7. klasse - 10. klasse
Det er blevet sværere at købe gammeldags glødepærer nu, end det var før i tiden. I dette forsøg kan du undersøge hvorfor. I dag er man gået over til andre typer lyskilder, der udsender lys på en helt anden måde.
vis forsøg

Vandkugler

3. klasse - 10. klasse
Når en vanddråbe lander på din rude, fortsætter en hektisk kamp i dråben. Kampen om hvorvidt dråben skal have så lille en overflade som muligt og være kuglerund, eller om den skal binde sig til overfladen og flade mere ud. Nogle materialer binder vandet bedre end andre. Hvis materialet slet ikke binder vandet, laver det en rund kugle.
vis forsøg
Deltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Test drivhuseffekten

3. klasse - 10. klasse
Drivhuseffekten har stor betydning for temperaturen Jorden. Hvis den ikke havde eksisteret, ville der være ca. 30 grader koldere her på jorden. I dette forsøg kan du teste drivhuseffekten og prøve at finde en forklaring på, hvordan den virker.
vis forsøg
Deltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Svævende sæbebobler

7. klasse - 10. klasse
CO2 er en tung gas - så tung, at sædebobler kan svæve på den. Her kan du få sæbebobler til at hoppe og svæve på et lag af CO2.
vis forsøg

Sodavandsrens

0. klasse - A-niveau
I dette forsøg skal vi fjerne farven fra en sodavand. Man kunne nærmest sige, at man “renser” sodavanden!
vis forsøg

Sluk lyset

3. klasse - 10. klasse
I dette forsøg kan du prøve at slukke et fyrfadslys vha. eddike og bagepulver.
vis forsøg

Simpel ismaskine

0. klasse - 10. klasse
Får man en skade under sport, kan man bruge en engangs-ispose. Posen knækkes, en lille vandbeholder knuses og langsomt bliver posen kold. Når den knuses blandes vandet med et stof, der hedder ammoniumnitrat, og posen bliver kold. I dette forsøg skal du lave din egen is-maskine og få en bedre forståelse af, hvordan vand og salt reagerer kemisk, når de blandes, og hvorfor reaktionen udvikler kulde.
vis forsøg

Roterende juletræ

7. klasse - 10. klasse
Elektriske motorer er meget almindeligt i vores hverdag, bl.a. i køkkenmaskiner som blendere og røremaskiner. De findes også i elbiler, cd-afspillere, pumper osv. I dette forsøg kan du lave verdens mest simple elektriske motor.
vis forsøg

Robothånd

3. klasse - 10. klasse
Kan man lave en kunstig menneskehånd? I dette forsøg skal du skal lave din egen robothånd. Robotter bliver mere og mere menneskelige og hånden er en vigtig del af mennesket.
vis forsøg

Rent drikkevand

3. klasse - 10. klasse
Millioner af mennesker verden over har ikke adgang til rent drikkevand, ligesom vi har i Danmark. Vandet kan være forurenet med farlige stoffer eller bakterier, som kan skade menneskerne, der drikker det.
vis forsøg

Planter har brug for lys

3. klasse - 10. klasse
Planter laver fotosyntese. Fotosyntese betyder, at planterne bruger energien fra solens stråler til at omdanne kuldioxid og vand til ilt og sukker. I dette forsøg vil du få et indblik i, hvad der sker med plantefrø og planter, der ikke får lys.
vis forsøg

Osmose i luft

7. klasse - A-niveau
Forsøget illustrerer en livsvigtig vandregulerende funktion for alle levende organismer, nemlig osmose. I et klassisk forsøg med osmose, kan man se at en agurkeskive bliver helt slatten hvis man hælder salt på. Det er fordi vandet trænger ud gennem agurkens cellemembraner. I dette forsøg kan man se, at almindelig luft kan fungere som en membran, der kan bære vand, men ikke salt.
vis forsøg

Mystisk hjul

3. klasse - A-niveau
Det første hjul så dagens lys længe før vor tidsregning og har haft kæmpe betydning for menneskelig teknologi og udvikling. Men hvad er det egentlig, der gør, at et hjul kan trille? Og skal et hjul nødvendigvis være cirkelformet?
vis forsøg

Magnetisk sand

3. klasse - 9. klasse
I sand kan du finde sandkorn der er magnetiske. Hvorfor er nogle sandkorn magnetiske, og hvilke sandkorn er magnetiske? Hvordan virker en magnet? Og hvordan kan du med disse sandkorn vise magnetfelter. I eksperimentet indsamler du selv magnetiske sandkorn, ligesom du kan arbejde med variable i form af forskellige magneter eller forskellige typer af sand.
vis forsøg