Gå til hovedindhold

Forsøg til festival 2019 - Vandets hemmeligheder

Amager strandpark - Naturvidenskabsfestival 2018 - ©Astra - Foto: Ole Risbjerg Pedersen

Hvert år udvælger vi testotekforsøg, der passer til temaet for årets Naturvidenskabsfestival. I 2019 er temaet Vandets Hemmeligheder

Herunder finder du alle de testotekforsøg, der er udvalgt til Vandets Hemmeligheder.

Din søgning matcher 40 forsøg

 

Pythagoras kop

4. klasse - 3. g
I forsøget bygger du en kop, der tømmer sig selv, hvis du er grådig og fylder den meget op.
vis forsøg

Lygtefiskens hemmelighed

4. klasse - 3. g
I dette forsøg laver du en kemisk reaktion, der frigiver lys - en reaktion som minder om den, der er i lygtefiskens ‘lygte’.
vis forsøg

Ble-sne

0. klasse - 3. g
I forsøget ser vi på, hvordan man kan lave sne om sommeren. Samtidig undersøger vi, hvor vanvittigt meget vand en ble kan indeholde uden at lække. 
vis forsøg

Usynlighedsmaskine

4. klasse - 3. g
Her kan man lave sin egen usynlighedsmaskine! Og samtidig lære noget om lys, materialer og brydningsindeks.
vis forsøg

Tegn på vand

1. klasse - 10. klasse
Vi eksperimenterer med whiteboardtuscher - de tuscher, der kan viskes af en tavle. Her viser det sig, at tuschtegningerne på nærmest magisk vis, kan komme til at flyde på vand. Og vi finder ud af, hvad densitet og polaritet har med eksperimentet at gøre.
vis forsøg

Fugt i fundamentet

4. klasse - 3. g
I dette forsøg sættes der fokus på jordbundsforhold og bygninger, der styrter sammen, fordi jorden skrider.
vis forsøg

Hold varmen på vandet

4. klasse - 10. klasse
I forsøget undersøger vi, hvad isolering er, ved at holde en portion vand så varm som muligt 
vis forsøg

Vandraket

7. klasse - 10. klasse
I dette eksperiment kan du lave en raket af en tom sodavandsflaske. Brændstoffet er drikkevand!
vis forsøg

Vandkugler

3. klasse - 10. klasse
Når en vanddråbe lander på din rude, fortsætter en hektisk kamp i dråben. Kampen om hvorvidt dråben skal have så lille en overflade som muligt og være kuglerund, eller om den skal binde sig til overfladen og flade mere ud. Nogle materialer binder vandet bedre end andre. Hvis materialet slet ikke binder vandet, laver det en rund kugle.
vis forsøg

Vand og olie

0. klasse - 6. klasse
I dette forsøg kan du undersøge, hvad der sker når man blander forskellige væsker og stoffer. Noget lader sig blande uden problemer og andre forbliver adskilt, hvorfor mon?
vis forsøg

Vand der kravler opad

3. klasse - 10. klasse
Vandet i verdenshavene fordeler sig altid således, at overfladen ligger i samme niveau og parallelt med horisonten. Dette skyldes, at vandet alle steder er underlagt næsten det samme tryk - ca. en atmosfære (1 atm.). I dette forsøg kan du undersøge, hvordan trykket bevirker, at vandstanden i to glas udjævnes.
vis forsøg

Vand der forsvinder

0. klasse - 6. klasse
I dette forsøg kan du undersøge hvordan en babyble fungerer, og hvordan nogle molekyler tiltrækker hinanden.
vis forsøg
Deltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Termometer

3. klasse - 10. klasse
I dette forsøg skal du bygge dit eget termometer – et instrument som gør dig i stand til at måle temperaturen.
vis forsøg

Svævende æg

3. klasse - 6. klasse
Saltvand og ferskvand har forskellige egenskaber, dette har stor betydning for havstrømme og livet under overfladen. I dette forsøg kan du undersøge, hvordan et æg flyder i henholdsvis mættet saltvand og ferskvand.
vis forsøg

Simpel ismaskine

0. klasse - 10. klasse
Får man en skade under sport, kan man bruge en engangs-ispose. Posen knækkes, en lille vandbeholder knuses og langsomt bliver posen kold. Når den knuses blandes vandet med et stof, der hedder ammoniumnitrat, og posen bliver kold. I dette forsøg skal du lave din egen is-maskine og få en bedre forståelse af, hvordan vand og salt reagerer kemisk, når de blandes, og hvorfor reaktionen udvikler kulde.
vis forsøg

Osmose i luft

7. klasse - 3. g
Forsøget illustrerer en livsvigtig vandregulerende funktion for alle levende organismer, nemlig osmose. I et klassisk forsøg med osmose, kan man se at en agurkeskive bliver helt slatten hvis man hælder salt på. Det er fordi vandet trænger ud gennem agurkens cellemembraner. I dette forsøg kan man se, at almindelig luft kan fungere som en membran, der kan bære vand, men ikke salt.
vis forsøg

Løft isklumpen med salt

0. klasse - 6. klasse
Om vinteren drysses der salt på vejene for at forhindre, at der dannes isslag. I dette forsøg kan du undersøge, hvilken effekt salt har på en isterning.
vis forsøg

Kan man drikke havvand?

0. klasse - 10. klasse
Jordens overflade er dækket af ca. 70% vand. Alligevel er mange steder på Jorden ramt af tørke og mangel på drikkevand. I dette forsøg skal du bygge en maskine, der kan lave det salte havvand om til rent drikkevand.
vis forsøg

Is og vandstand

3. klasse - 10. klasse
Ved du hvorfor vandstanden i verdenshavene stiger, når indlandsisen på Grønland og isen på Sydpolen smelter, men ikke når isen på Nordpolen smelter? Lad to sjusser blive stående på dit køkkenbord, og få svaret.
vis forsøg

Ild suger vand

7. klasse - 10. klasse
Her kan du afprøve, hvordan du ved at opvarme og afkøle luft, kan suge vand op i et glas.
vis forsøg
Balloner - Big Bang 2016

Gærballoner

3. klasse - 3. g
I dette forsøg viser vi, at der dannes en gas, når gær fodres med sukker, nemlig gassen kuldioxid (carbondioxid), der forkortes CO2. I forsøget puster gassen en ballon op, og får ballonen til at flyde ovenpå i et glas med vand.
vis forsøg

Få vand til at koge ved 50 grader

3. klasse - 10. klasse
Vand koger ved 100 grader celsius, men er det altid sådan? Se her, hvordan vand kan koge ved 50 grader celsius og lær, hvorfor det så vigtigt at have en rumdragt på.
vis forsøg
Livet er opstået i vand - videnskaben på besøg 2016

Et vandur

0. klasse - 3. g
Du skal i dette forsøg måle tiden med dit eget hjemmelavede ur - et ur der kører på vand! Uret skal kunne måle i intervallet mellem 10 sekunder og 3 minutter. Man kan i klassen lave en konkurrence om, hvem der kan lave det mest præcise ur.
vis forsøg
Æg og kyllinger til Science i Forum 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Et spiseligt sølvæg

3. klasse - 3. g
 I dette forsøg kan du blive klogere på, hvordan man kan blive fri for at bruge vinduesviskerne på en bil, samtidig med at du lærer om, hvordan lyset kan transporteres gennem en lysleder. Begge dele er eksempler på, at man udnytter naturvidenskaben til opfindelser, der gør din hverdag smartere!
vis forsøg