Gå til hovedindhold

Forsøg til festival 2018 - Den yderste Grænse

Hvert år udvælger vi testotekforsøg, der passer til temaet for årets Naturvidenskabsfestival. I 2018 er temaet Den yderste Grænse

Temaet er opdelt i fire emner: Naturens grænser, Etikkens yderste grænse, Menneskets muligheder og begrænsninger og Ekstreme fysiske fænomener. 

Herunder finder du alle de testotekforsøg, der er udvalgt til Den yderste Grænse. Forfin din søgning ved at søge på et af de fire emner. 

Din søgning matcher 44 forsøg

 

Adskil farver med elektricitet

7. klasse - 3. g
Molekyler er små - meget små! De er næsten den yderste, mindste grænse for størrelse. Derfor er det umuligt at sortere en blanding af molekyler ét for ét på samme måde, som man sorterer sine strømper. Til gengæld kan man gøre det med elektricitet!   
vis forsøg

Det loopende pendul

4. klasse - 3. g
Et pendul svinger normalt frem og tilbage. Men her kan man lave et pendul, der kun svinger den ene vej. Og så kan det endda redde ‘livet’ på et vinglas. Hvornår har man nået den yderste grænse for svingninger? 
vis forsøg

Ble-sne

0. klasse - 3. g
I forsøget ser vi på, hvordan man kan lave sne om sommeren. Samtidig undersøger vi, hvor vanvittigt meget vand en ble kan indeholde uden at lække. 
vis forsøg

Fugt i fundamentet

4. klasse - 3. g
Aktivitetsvejledning Bor et hul i låget på en sodavandsflaske (kan evt. udføres af læreren på forhånd) og læg et lille stykke groft vævet stof ind i låget.
vis forsøg

Er blod magnetisk

4. klasse - 3. g
I forsøget ser vi på, hvad diamagnetiske og paramagnetiske materialer er for noget, og vi undersøger, om blod er magnetisk. Hæmoglobinet i blodet indeholder jern, og jern er magnetisk - er blod så også magnetisk?  
vis forsøg

Sandbunker du kan stå på

4. klasse - 3. g
Nyt forsøg til årets festivaltema Den yderste Grænse om, hvordan man mekanisk kan stabilisere iøvrigt løst sand så meget, at man kan stå på det, uden at det kollapser.
vis forsøg

Rens muddervand med sand

0. klasse - 10. klasse
I dette eksperiment demonstreres det, hvordan man kan bruge almindeligt sand til at rense mudret vand.
vis forsøg

Memoteknik

0. klasse - 3. klasse
I dette forsøg ser vi på nogle nemme teknikker til at blive bedre til at huske
vis forsøg

Hvilket øre hørte først

4. klasse - 6. klasse
I dette forsøg skal I teste hvor små forskelle i afstande af lydkilder I kan opfatte. Det kan også være at I kan teste en anden ting, nemlig om I hører hurtigst på det ene eller det andet øre.
vis forsøg
FDeltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Vindmåler

3. klasse - 10. klasse
Vindhastigheden kan være svær at bestemme ved bare at stikke en finger i vejret. I dette forsøg skal du bygge en vindmåler, der kan måle vindhastigheden på vinden eller vindhastigheden på luften fra en føntørre.
vis forsøg

Varmt og koldt lys

7. klasse - 10. klasse
Det er blevet sværere at købe gammeldags glødepærer nu, end det var før i tiden. I dette forsøg kan du undersøge hvorfor. I dag er man gået over til andre typer lyskilder, der udsender lys på en helt anden måde.
vis forsøg

Vandkugler

3. klasse - 10. klasse
Når en vanddråbe lander på din rude, fortsætter en hektisk kamp i dråben. Kampen om hvorvidt dråben skal have så lille en overflade som muligt og være kuglerund, eller om den skal binde sig til overfladen og flade mere ud. Nogle materialer binder vandet bedre end andre. Hvis materialet slet ikke binder vandet, laver det en rund kugle.
vis forsøg

Turbulens

3. klasse - 10. klasse
I dette forsøg skal du gøre turbulens synlig! Turbulens findes overalt omkring os når vi bevæger os igennem luft og vand – vi kan bare ikke se det. Turbulens bag biler, skibe og fly giver ekstra luftmodstand og dermed højere brændstofforbrug og CO2-udslip. Derfor prøver vi at designe fly, skibe og biler så de glider let igennem vand og luft uden at skabe turbulens.
vis forsøg
Deltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Test drivhuseffekten

3. klasse - 10. klasse
Drivhuseffekten har stor betydning for temperaturen Jorden. Hvis den ikke havde eksisteret, ville der være ca. 30 grader koldere her på jorden. I dette forsøg kan du teste drivhuseffekten og prøve at finde en forklaring på, hvordan den virker.
vis forsøg

Se en time på 20 sekunder

7. klasse - 3. g
Når et stearinlys brænder, reagerer stearinmolekylerne i et afsindigt tempo med luftens oxygen. Alligevel går det relativt langsomt, når et stearinlys brænder ned. Med dette forsøg kan du få udfoldet en verden, du ikke anede eksisterede. En verden du selv skal gå på opdagelse i - hvor ting tager lang tid, men alligevel sker hurtigt.
vis forsøg

Robothånd

3. klasse - 10. klasse
Kan man lave en kunstig menneskehånd? I dette forsøg skal du skal lave din egen robothånd. Robotter bliver mere og mere menneskelige og hånden er en vigtig del af mennesket.
vis forsøg

Pust til lyset

0. klasse - 6. klasse
Da man ikke kan se luften, kan det være svært at vide, hvordan luften egentlig opfører sig. Dette forsøg viser et af vindens mysterier.
vis forsøg

Planter har brug for lys

3. klasse - 10. klasse
Planter laver fotosyntese. Fotosyntese betyder, at planterne bruger energien fra solens stråler til at omdanne kuldioxid og vand til ilt og sukker. I dette forsøg vil du få et indblik i, hvad der sker med plantefrø og planter, der ikke får lys.
vis forsøg

Mønt redder papir fra ilden

3. klasse - 10. klasse
Nogle stoffer er bedre til at holde på varmen end andre. Det vil også sige, at det tager længere tid at opvarme dem. I dette forsøg kan du undersøge begrebet varmekapacitet.
vis forsøg
Fodbold - Videnskaben på Besøg - colourbox

Magnus-effekt kopperne

7. klasse - 3. g
Har du tænkt over, hvordan det kan lade sig gøre, at en fodboldspiller kan sparke bolden uden om forsvarsmuren eller score fra et hjørnespark? I dette forsøg bruger vi to flamingo-engangskopper til at demonstrere Magnus-effekten, der bl.a. er grunden til, at en fodbold ændrer sin bane, når man laver et skruet spark.
vis forsøg

Magnetisk sand

0. klasse - 10. klasse
I dette forsøg kan du indsamle magnetisk sand fra stranden eller sandkassen. Det kan du fx bruge til at vise, hvordan et magnetfelt ser ud.
vis forsøg

Madpakker i rummet

3. klasse - 10. klasse
Rummad – opbevaring og emballering Undersøgelse af, hvad man kan gøre for at almindelig mad, kan bruges til rummad.
vis forsøg

Læg arm med lungerne

3. klasse - 3. g
Tit ved man godt, hvem der er den stærkeste i klassen, hvis man skulle lægge arm. Men man kunne også måle på en anden måde: Hvem har de stærkeste lunger?
vis forsøg

Lysleder

3. klasse - 10. klasse
Tele betyder fjern. Kommunikation betyder meddelelse. Telekommunikation er derfor meddelelse over store afstande. Meget moderne telekommunikationsudstyr består af lysledere også kaldet optiske fibre. Lyslederne er lavet af glas eller plastik og kan transportere data i form af lysimpulser igennem fiberens kerne. Forsøget går ud på at efterligne lyslederens egenskaber ved at transportere lys igennem en vandstråle.
vis forsøg