Gå til hovedindhold

Søg

Din søgning giver 111 resultater

"vand"
Forløb og materialer

Ild suger vand

Her kan du afprøve, hvordan du ved at opvarme og afkøle luft, kan suge vand op i et glas.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Vand og olie

I dette forsøg kan du undersøge, hvad der sker når man blander forskellige væsker og stoffer. Noget lader sig blande uden problemer og andre forbliver adskilt, hvorfor mon?
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Vand der forsvinder

I dette forsøg kan du undersøge hvordan en babyble fungerer, og hvordan nogle molekyler tiltrækker hinanden.
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Vand der kravler opad

Vandet i verdenshavene fordeler sig altid således, at overfladen ligger i samme niveau og parallelt med horisonten. Dette skyldes, at vandet alle steder er underlagt næsten det samme tryk - ca. en atmosfære (1 atm.). I dette forsøg kan du undersøge, hvordan trykket bevirker, at vandstanden i to glas udjævnes.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Tegn på vand

Vi eksperimenterer med whiteboardtuscher - de tuscher, der kan viskes af en tavle. Her viser det sig, at tuschtegningerne på nærmest magisk vis, kan komme til at flyde på vand. Og vi finder ud af, hvad densitet og polaritet har med eksperimentet at gøre.
1. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Drik vand på hovedet

Du skal undersøge, om du kan drikke vand, når du står på hovedet.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Et fantastisk trick med vand

Med dette forsøg vil du finde ud af, hvordan man sørger for, at rødt og grønt vand ikke blander sig med hinanden!
3. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Få vand til at koge ved 50 grader

Vand koger ved 100 grader celsius, men er det altid sådan? Se her, hvordan vand kan koge ved 50 grader celsius og lær, hvorfor det så vigtigt at have en rumdragt på.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Flaskemusik

Spil musik på sodavandsflasker, som kan stemmes som forskellige toner med vand.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Brandsikker ballon

Når man puster en ballon op, vil der opstå en trykforskel mellem luften i ballonen og luften udenfor. Når ballonen punkteres, hører man et brag, idet trykforskellen udlignes.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Ble-sne

I forsøget ser vi på, hvordan man kan lave sne om sommeren. Samtidig undersøger vi, hvor vanvittigt meget vand en ble kan indeholde uden at lække.
0. klasse til 3. g
Forløb og materialer

Lavalampe

I dette forsøg kan du lave din egen lavalampe og lære om tunge og lette væsker.
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Is og vandstand

Ved du hvorfor vandstanden i verdenshavene stiger, når indlandsisen på Grønland og isen på Sydpolen smelter, men ikke når isen på Nordpolen smelter? Lad to sjusser blive stående på dit køkkenbord, og få svaret.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Brug hovedet - brug låget

I dette forsøg skal du lade to gryder koge om kap - et med og et uden låg.
7. klasse til 3. g
Forløb og materialer

Klap-sammen-dåse

I dette forsøg kan du få en dåse til at klappe sammen uden brug af fingerkræfter.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Ballon i flaske

Måske har du lagt mærke til, at luften bevæger sig i to forskellige retninger, når du åbner vinduet for at lufte ud - den varme luft strømmer ud for oven, og den kolde luft kommer ind for neden. Dette skyldes, at varm luft fylder mere end den kolde. I dette forsøg skal du forsøge at puste en ballon op ved hjælp af temperatur.
1. g til 3. g
Æg og kyllinger til Science i Forum 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra
Forløb og materialer

Det svulmende æg

Et æg kan "tvinges" til at opsuge eller afgive vand - alt efter hvad der er opløst i vandet.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Rent drikkevand

Millioner af mennesker verden over har ikke adgang til rent drikkevand, ligesom vi har i Danmark. Vandet kan være forurenet med farlige stoffer eller bakterier, som kan skade menneskerne, der drikker det.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Magisk coladåse

I dette forsøg kan du undersøge hvilke faktorer, der har betydning for, om ting kan flyde.
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Lysleder

Tele betyder fjern. Kommunikation betyder meddelelse. Telekommunikation er derfor meddelelse over store afstande. Meget moderne telekommunikationsudstyr består af lysledere også kaldet optiske fibre. Lyslederne er lavet af glas eller plastik og kan transportere data i form af lysimpulser igennem fiberens kerne. Forsøget går ud på at efterligne lyslederens egenskaber ved at transportere lys igennem en vandstråle.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Den umulige håndsæbe

I dette forsøg skal du lave en god lille nytårsløjer: Forbered sæben, så dine forældre - eller gæster - får en mærkelig oplevelse, når de vil vaske hænder...
3. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Ild uden brand

Når vand skifter tilstandsform, kræver det energi, hvilket bruges i dette tryllenummer.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Magisk rødkål

Rødkålssaft er en af verdens bedste indikatorvæsker til at bestemme, om en væske er sur eller basisk. I dette forsøg kan du få rødkålssaft til at tage mange forskellige farver blot ved at blande det op med forskellige hverdagskemikalier.
3. klasse til 3. g
Forløb og materialer

Den magiske finger

I dette forsøg kan du se - nærmest ved hjælp af magi - hvordan kanel reagerer med din finger i vand
0. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Svævende æg

Saltvand og ferskvand har forskellige egenskaber, dette har stor betydning for havstrømme og livet under overfladen. I dette forsøg kan du undersøge, hvordan et æg flyder i henholdsvis mættet saltvand og ferskvand.
3. klasse til 6. klasse