Gå til hovedindhold

Søg

Din søgning giver 118 resultater

"vand"
Forløb og materialer

Metaldiskotek i vand

Vand er så godt et opløsningsmiddel, at det kan opløse nogle metaller. Normalt kan man ikke se at det sker, men i dette forsøg kan vi få metallet til at lyse, når det opløses!
7. klasse til A-niveau
Forløb og materialer

Tegn på vand

Vi eksperimenterer med whiteboardtuscher - de tuscher, der kan viskes af en tavle. Her viser det sig, at tuschtegningerne på nærmest magisk vis, kan komme til at flyde på vand. Og vi finder ud af, hvad densitet og polaritet har med eksperimentet at gøre.
1. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Vand og olie

I dette forsøg kan du undersøge, hvad der sker når man blander forskellige væsker og stoffer. Noget lader sig blande uden problemer og andre forbliver adskilt, hvorfor mon?
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Ild suger vand

Her kan du afprøve, hvordan du ved at opvarme og afkøle luft, kan suge vand op i et glas.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Vand der forsvinder

I dette forsøg kan du undersøge hvordan en babyble fungerer, og hvordan nogle molekyler tiltrækker hinanden.
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Drik vand på hovedet

Du skal undersøge, om du kan drikke vand, når du står på hovedet.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Et fantastisk trick med vand

Med dette forsøg vil du finde ud af, hvordan man sørger for, at rødt og grønt vand ikke blander sig med hinanden!
3. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Kan et æg suge vand til sig?

Et råt æg har gennemsigtig æggehvide. Hvis du koger ægget, så bliver æggehviden hvid. Men æggehviden kan faktisk blive gennemsigtig igen!
0. klasse til 9. klasse
Forløb og materialer

Få vand til at koge ved 50 grader

Vand koger ved 100 grader celsius, men er det altid sådan? Se her, hvordan vand kan koge ved 50 grader celsius og lær, hvorfor det så vigtigt at have en rumdragt på.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Rens muddervand med sand

I dette eksperiment demonstreres det, hvordan man kan bruge almindeligt sand til at rense mudret vand.
0. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Tøjrens med CO2

I forsøget ser vi, at CO 2 på gasform opløser sig i vand, og får en indikator til at skifte farve fra blå til farveløs.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Usynlighedsmaskine

Her kan man lave sin egen usynlighedsmaskine! Og samtidig lære noget om lys, materialer og brydningsindeks.
4. klasse til A-niveau
Deltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra
Forløb og materialer

Termometer

I dette forsøg skal du bygge dit eget termometer – et instrument som gør dig i stand til at måle temperaturen.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Hold varmen på vandet

I forsøget undersøger vi, hvad isolering er, ved at holde en portion vand så varm som muligt
4. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

En tæt utæt flaske

Overfladespænding er grunden til at dråber bliver helt runde, og at nogle dyr kan gå på vandet. Selvom man ikke kan se det, skyldes overfladespændingen at vandmolekylerne, som vand består af, tiltrækker hinanden. I dette forsøg kan du bruge overfladespændingen til at snyde dine venner!
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Rent drikkevand

Millioner af mennesker verden over har ikke adgang til rent drikkevand, ligesom vi har i Danmark. Vandet kan være forurenet med farlige stoffer eller bakterier, som kan skade menneskerne, der drikker det.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Den umulige håndsæbe

I dette forsøg skal du lave en god lille nytårsløjer: Forbered sæben, så dine forældre - eller gæster - får en mærkelig oplevelse, når de vil vaske hænder...
3. klasse til 6. klasse
Deltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra
Forløb og materialer

Test drivhuseffekten

Drivhuseffekten har stor betydning for temperaturen Jorden. Hvis den ikke havde eksisteret, ville der være ca. 30 grader koldere her på jorden. I dette forsøg kan du teste drivhuseffekten og prøve at finde en forklaring på, hvordan den virker.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Lygtefiskens hemmelighed

I dette forsøg laver du en kemisk reaktion, der frigiver lys - en reaktion som minder om den, der er i lygtefiskens ‘lygte’.
4. klasse til A-niveau
Deltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Sanne Vils Axelsen ©Astra
Forløb og materialer

Vindviser

Når man ser eller læser vejrudsigten, får man altid at vide, hvor vinden kommer fra. Med dette forsøg kan du bygge dit eget instrument, der viser hvilken retning vinden kommer fra - et godt redskab hvis du skal lave din egen vejrudsigt.
3. klasse til 10. klasse
FDeltagerbillede til Unge Forskere 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra
Forløb og materialer

Vindmåler

Vindhastigheden kan være svær at bestemme ved bare at stikke en finger i vejret. I dette forsøg skal du bygge en vindmåler, der kan måle vindhastigheden på vinden eller vindhastigheden på luften fra en føntørre.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Pust til lyset

Da man ikke kan se luften, kan det være svært at vide, hvordan luften egentlig opfører sig. Dette forsøg viser et af vindens mysterier.
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Osmose i luft

Forsøget illustrerer en livsvigtig vandregulerende funktion for alle levende organismer, nemlig osmose. I et klassisk forsøg med osmose, kan man se at en agurkeskive bliver helt slatten hvis man hælder salt på. Det er fordi vandet trænger ud gennem agurkens cellemembraner. I dette forsøg kan man se, at almindelig luft kan fungere som en membran, der kan bære vand, men ikke salt.
7. klasse til A-niveau