Gå til hovedindhold

Søg

Din søgning giver 115 resultater

"vand"
Forløb og materialer

Metaldiskotek i vand

Vand er så godt et opløsningsmiddel, at det kan opløse nogle metaller. Normalt kan man ikke se at det sker, men i dette forsøg kan vi få metallet til at lyse, når det opløses!
7. klasse til 3. g
Forløb og materialer

Drik vand på hovedet

Du skal undersøge, om du kan drikke vand, når du står på hovedet.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Ild suger vand

Her kan du afprøve, hvordan du ved at opvarme og afkøle luft, kan suge vand op i et glas.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Tegn på vand

Vi eksperimenterer med whiteboardtuscher - de tuscher, der kan viskes af en tavle. Her viser det sig, at tuschtegningerne på nærmest magisk vis, kan komme til at flyde på vand. Og vi finder ud af, hvad densitet og polaritet har med eksperimentet at gøre.
1. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Vand og olie

I dette forsøg kan du undersøge, hvad der sker når man blander forskellige væsker og stoffer. Noget lader sig blande uden problemer og andre forbliver adskilt, hvorfor mon?
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Vand der forsvinder

I dette forsøg kan du undersøge hvordan en babyble fungerer, og hvordan nogle molekyler tiltrækker hinanden.
0. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Vand der kravler opad

Vandet i verdenshavene fordeler sig altid således, at overfladen ligger i samme niveau og parallelt med horisonten. Dette skyldes, at vandet alle steder er underlagt næsten det samme tryk - ca. en atmosfære (1 atm.). I dette forsøg kan du undersøge, hvordan trykket bevirker, at vandstanden i to glas udjævnes.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Et fantastisk trick med vand

Med dette forsøg vil du finde ud af, hvordan man sørger for, at rødt og grønt vand ikke blander sig med hinanden!
3. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Få vand til at koge ved 50 grader

Vand koger ved 100 grader celsius, men er det altid sådan? Se her, hvordan vand kan koge ved 50 grader celsius og lær, hvorfor det så vigtigt at have en rumdragt på.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Kan et æg suge vand til sig?

Et råt æg har gennemsigtig æggehvide. Hvis du koger ægget, så bliver æggehviden hvid. Men æggehviden kan faktisk blive gennemsigtig igen!
0. klasse til 9. klasse
Forløb og materialer

Flaskemusik

Spil musik på sodavandsflasker, som kan stemmes som forskellige toner med vand.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Ild uden brand

Når vand skifter tilstandsform, kræver det energi, hvilket bruges i dette tryllenummer.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Rens muddervand med sand

I dette eksperiment demonstreres det, hvordan man kan bruge almindeligt sand til at rense mudret vand.
0. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Hold varmen på vandet

I forsøget undersøger vi, hvad isolering er, ved at holde en portion vand så varm som muligt
4. klasse til 10. klasse
Æg og kyllinger til Science i Forum 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra
Forløb og materialer

Det svulmende æg

Et æg kan "tvinges" til at opsuge eller afgive vand - alt efter hvad der er opløst i vandet.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Den magiske finger

I dette forsøg kan du se - nærmest ved hjælp af magi - hvordan kanel reagerer med din finger i vand
0. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Ble-sne

I forsøget ser vi på, hvordan man kan lave sne om sommeren. Samtidig undersøger vi, hvor vanvittigt meget vand en ble kan indeholde uden at lække.
0. klasse til 3. g
Forløb og materialer

Tøjrens med CO2

I forsøget ser vi, at CO 2 på gasform opløser sig i vand, og får en indikator til at skifte farve fra blå til farveløs.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Ketchupdykkeren

Om et emne flyder eller synker i vand, handler om emnets massefylde i forhold til vandets. I dette forsøg er det muligt at ændre på emnets (ketchupposens) massefylde.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Elefantens tandpasta

Når kroppen nedbryder den mad, vi spiser, dannes der bl.a. små mængder brintoverilte, der er skadelige for levende celler. Heldigvis kan vores lever nedbryde brintoverilten lynhurtigt og omdanne det til vand og ilt for at undgå denne skade. I dette forsøg skal vi se på omdannelse af brintoverilte til ilt og vand med hjælp fra bagergær.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Et levende monster af kartoffelmel

Væsker er flydende – det ved enhver. Det mest almindelige eksempel er vand. Men der findes faktisk væsker, der opfører sig helt anderledes end vand. De kan nemlig blive til faste stoffer, når de udsættes for tryk. Og det kan nærmest se ud som om, at væsken kommer til live, når man trykker på den med en højttaler.
3. klasse til 3. g
Forløb og materialer

Kan man drikke havvand?

Jordens overflade er dækket af ca. 70% vand. Alligevel er mange steder på Jorden ramt af tørke og mangel på drikkevand. I dette forsøg skal du bygge en maskine, der kan lave det salte havvand om til rent drikkevand.
0. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Dampbåd

Damp kan udnyttes i maskiner. Derfor satte dampmaskiner gang i mange opfindelser for cirka 250 år siden, hvor dampmaskinen blev en vigtig del af den industrielle revolution. I dette forsøg skal du bruge vand og damp til at skabe kraft og bevægelse.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Planter har brug for lys

Planter laver fotosyntese. Fotosyntese betyder, at planterne bruger energien fra solens stråler til at omdanne kuldioxid og vand til ilt og sukker. I dette forsøg vil du få et indblik i, hvad der sker med plantefrø og planter, der ikke får lys.
3. klasse til 10. klasse