Gå til hovedindhold

Eksperimenter til Naturvidenskabsfestival

Eksperimenter til årets tema for Naturvidenskabsfestival 'Helt Vildt'

Her finder du en række eksperimenter der kan benyttes i undervisningen i forbindelse med temaet 'Helt vildt'.

Hvert år udvikler vi nye eksperimenter, målrettet årets tema. I år udvikles der fem eksperimenter, dem finder du herunder samt i samlingen af alle eksperimenter.

Nyudviklede eksperimenter til årets tema 'Helt vildt'

Gær, gift og modgift

Eleverne undersøger om man kan forgifte levende liv som en gærcelle. Og om gærcellen efterfølgende kan kureres med en modgift. 

Find eksperimentet 'Gær, gift og modgift'

Roser er røde, violer er blå... Eller er de nu også det? 

I dette forsøg kan du lave blomster i dine EGNE farver, ved at tilsætte farvestoffer til det vand de står i. Men er alle farvestoffer egentlig lige gode? Eksperimentet udgives start august 2021.

Kan du styre en plantes bevægelser?

Nogle blomster åbner og lukker sig, når det er dag og nat. Kan mon ændre en plantes 'døgnrytme' med lys? Eleverne eksperimenterer ihvertfald med det. Eksperimentet udgives start august 2021.

Radioaktive bananer

Er radioaktivitet kun noget der er menneskeskabt, eller findes det også i naturen og i planter. Elever eksperimentere med bananskræller - kan de måle isotopen kalium-40 som vi ved findes i banaskræller? Eksperimentet udgives til augsut 2021.

Det femte eksperiment beskrives her på siden lige inden sommerferien, og udgives til august 2021.

Eksempler fra samlingen af alle eksperimenter

Herunder finder du et par eksempler fra den samlede database, der passer til 'Helt vildt'. I den samlede database kan du søge på alle eksperimenter - fag, klassetrin, emne osv. og finde endnu flere egnede eksperimenter frem.

Betingelser for liv

Eleverne arbejder med betingelser for mikroskopisk liv og perspektivere til betingelser for liv generelt. 'Er der liv på planeten'.

Fotosyntesen

Eleverne arbejder med planter og får kendskab til hvordan planter 'trækker vejret' indtager næring og vokser. Et anderledes eksperiment om fotosyntese og vækst hos planter. 'Fotosyntese'.

Eleverne arbejder med planter og lys. Kan planter vokse i andre lyskilder end sol? 'Liv og lys - dyrk karse i kunstig lys'.

Forbrændingen

Bioethanol indeholder temmelig meget energi i sine kemiske bindinger. En del af denne energi frigøres ved forbrænding. Et demostrationsforsøg - altså et læreren viser eleverne. Forbrænding af bioethanol.

Planters cellevægge

Eleverne arbejder med en model der viser hvordan planters cellevægge fungerer og hvad en plante er i stand til, netop fordi den har cellevægge. 'Hvordan kan planter bryde igennem asfalt?'

Hvad kan slå liv ihjel?

Eleverne arbejde med hvad der giftigt for liv. Hvorfor er noget giftigt for nogle typer af liv, og ikke for andre typer af liv? 'Mosdræber'.

Undersøgelser favner bredt, lær at skelne og arbejd med frihedsgrader

Vil I arbejde med undersøgelser generelt og hvad er det? Hvilke typer kan de inddeles i, fx Illustrationforsøg, Observation, Eksperiment og 'Prøv-Dig-Frem'. Hvordan implementerer I frihedsgrader i stilladseringen af arbejdet med undersøgelser, så der kommer mere elevstyring ind i undervisningen og en større grad af 'frihed', når eleverne arbejder med eksperimenter?

Så find alle vores materialer og redskaber til dette emne her.